EPN-V2

MALKA220 Behavioral Economics Course description

Course name in Norwegian
Atferdsøkonomi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
FALL 2018
Schedule
  • Required preliminary courses

    Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000- 402, MALKA 211 and 212 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA220.

  • Learning outcomes

    On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student

    • can describe and discuss the main distinctions between neoclassical economics, behavioral economics and behavior analysis
    • can define behavioral economics and describe the origins
    • can define the concepts of bounded and unbounded rationality
    • can define the core concepts of discounting
    • can define "beliefs, biases and heuristics" and describe typical heuristics
    • can define core principles in game theory
    • can describe and define the relations between nudging and prompting

    Skills

    The student

    • can discuss the concept of rationality to the standard economic model and behavioral economics
    • can discuss discounting in relation to the standard economic model and behavioral economics
    • can discuss discounting in relation to behavior analysis
    • can describe and discuss the concepts of rule-governed and contingency shaped behavior in the light of discounting.
    • can discuss how "beliefs, biases and heuristics" affects choice behavior, and analyze these concepts in behavioral analytic terms
    • can discuss game theory and how this affects choice behavior
    • can discuss how nudging can affect choice behavior, and analyze nudging in behavioral analytic terms OK
    • can discuss the concept of selection at the behavioral and cultural level in relation to micro- and macroeconomics
    • can discuss the contribution of behavior analysis to behavioral economics
    • can describe instances of cognitive biases and heuristics, and analyze them in behavioral terms

    Competence

    The student

    • can present core principles of behavioral economics to others in a way that meets the requirements of professional scientific communication
    • can present core principles of behavioral economics to the public
    • can discuss how behavior analysis can contribute to the field of behavioral economics
    • can present evidence based research from behavioral economics, and discuss different methods and applications
    • can discuss how the field of behavioral economics can contribute to further understanding of choice behavior

  • Content

    Kunnskaper

    En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

    • har bred kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer, teorier, og problemstillinger
    • har god kjennskap til sentrale trekk innenfor medie- og teknologiutviklingen
    • har god kunnskap om hvordan ulike typer medie- og dokumentsamlinger kan organiseres og formidles
    • har god innholds- og sjangerforståelse innenfor litteratur og annet medieinnhold som typisk inngår i ulike typer bibliotek
    • kjenner godt til oppbygningen av og prinsippene som ligger til grunn for moderne informasjonssystemer, søkemotorer og algoritmer

    Ferdigheter

    En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

    • behersker og kan anvende nye kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek og annen kultur- og informasjonsvirksomhet
    • kan kritisk vurdere informasjon og kulturuttrykk, samt moderne teknologi- og medieutvikling
    • kan organisere fysiske og digitale medie- og dokumentsamlinger
    • kan anvende ulike metoder til å formidle informasjon, kunnskap og kultur

    Generell kompetanse

    En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
    • kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
    • kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
    • kan reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
    • har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet
  • Teaching and learning methods

    The course will include lectures, student exercises, individual papers, discussions.

  • Course requirements

    Students submit 3 written assignments, each with maximum 5 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.

  • Assessment

    Individual written examination with invigilation, 4 hours.

    Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

  • Permitted exam materials and equipment

    Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap gir en bred og yrkesrettet kompetanse i å organisere, gjenfinne, vurdere og formidle informasjon og kultur. Studiet kvalifiserer til arbeid i bibliotek og andre virksomheter der slike oppgaver står sentralt.

    Studiet bygger på en lang fagtradisjon som har søkt å gjøre kunnskaps- og kulturproduksjon mest mulig tilgjengelig gjennom utvikling av samlinger, informasjonssystemer og formidlingspraksiser. I dag handler vesentlig kompetanse innenfor fagområdet om å kunne vurdere troverdighet og relevans i et enormt og digitalt medie- og informasjonslandskap, og om å stimulere til en bred og mangfoldig bruk av kulturen gjennom aktiv formidling. Kandidatene fra programmet jobber ofte i institusjoner med tydelige samfunnsoppdrag, basert på gjeldende kultur-, medie- og kunnskapspolitikk, men også i private virksomheter med behov for god og effektiv informasjonsflyt.

    Fullført studium kvalifiserer til søknad om opptak til masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap.

    Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap, jf. § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor of Library and Information Science.

  • Grading scale

    Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap er et helttidsstudie som retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innenfor ulike deler av biblioteksektoren eller i andre virksomheter som håndterer og formidler informasjon og kultur.

  • Examiners

    For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.