EPN-V2

MALKA217 Tidlig intervensjon overfor barn med omfattende utviklingsforstyrrelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Intervention for Children with Pervasive Developmental Disorders
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Enkeltemner knyttet til Master i læring i komplekse systemer
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle mappene.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler tillatt.

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe the common elements of Early Intensive Behavioral Intervention, and discuss the pros and cons of different service delivery models
  • discuss the outcomes reported in the literature, and the quality of the evidence for Early Intensive Behavioral Interventions and other interventions for Autism Spectrum Disorders.
  • explain important predictors of outcome and describe quality control measures
  • discuss the validity of the most commonly employed outcome measures
  • describe commonly used assessment instruments
  • describe the difference between standardized and non-standardized assessments

Skills

The student can

  • demonstrate and monitor Discrete Trial Teaching, Precision Teaching, shaping, chaining, and preference assessments

Competence

The student can

  • discuss the application of intervention protocols for teaching listener responding
  • discuss the application of Sufficient Exemplar Training
  • discuss advanced considerations when teaching vocal imitation, assessments, target selection and procedures for teaching
  • apply knowledge of single-case experimental designs in clinical settings, and give examples on how to achieve experimental control

Arbeids- og undervisningsformer

Teaching and learning methods include lectures, discussions of the curriculum and other reading materials, and discussions based on questions from students.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

Vurdering og eksamen

Se programplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Emne 1 er en innføring i engelsk språk med vekt på arbeid i klasserommet med de grunnleggende ferdighetene å kunne lytte til, forstå og snakke engelsk. Ordinnlæring og bruk av enkle setningsmønstre står sentralt og utvikling av tjenlige lytte- og talestrategier. Det gjør også grunnleggende fonetikk og intonasjon og utvikling av fonologisk bevissthet. Et gjennomgående tema i dette som i emne 2 er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, kartlegging av ferdigheter, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et rikt utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.

Emne 1 fokuserer på

  • grunnleggende ferdigheter med vekt på muntlig språkbruk
  • ordinnlæring og enkle setningsmønstre
  • vurdering av elevenes læringsutbytte
  • kunnskap om lytte- og talestrategier og tilpasset opplæring
  • kartleggingsmateriell for begynneropplæringen
  • læringsressurser (rim, regler, sanger, fortellinger, eventyr, bildebøker)

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

One internal and one external examiner will assess all exams.