Programplaner og emneplaner - Student
MALKA215 Kompleks menneskelig atferd Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Complex Human Behavior
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
On successful completion of the course the student has the following learning outcomes
classified as knowledge and skills:
Knowledge
The student
- can discuss radical behaviorism as philosophy of science
- can discuss and analyze important aspects of verbal behavior
- can discuss rule governed behavior
- can discuss the principles involved in joint control
- can describe, discuss and exemplify important terms and principles involved in stimulus equivalence
- can describe and discuss naming
- can describe and discuss problem-solving, thinking, remembering, and higher-order classes
- can describe and discuss Relational Frame Theory
Skills
- can analyze variables influencing complex human behavior
Innhold
Studenten må ha bestått alle emner i 1. studieår.
Arbeids- og undervisningsformer
The course will include lectures, exercises, discussion of read materials and oral presentations. The lectures will partly be based on interteaching sequences using literature from the curriculum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Samlinger, gruppearbeid og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Gruppeoppgave
Ta utgangspunkt i et tema fra praksis og formuler en problemstilling som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Drøft problemstillingen med utgangspunkt i en til to selvvalgte forskningsartikler relevant for problemstillingen.
- Utføre i gruppe på inntil 2-3 studenter
- Omfang 1500 ord (+/- 20 %)
- Pensum skal anvendes i besvarelsen
- Selvvalgt litteratur merkes med stjerne
- Muntlig fremlegg i gruppe
- Studenter får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer
Hjelpemidler ved eksamen
None
Vurderingsuttrykk
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade
Sensorordning
Emnet er sammensatt av to fag, se tabellen nedenfor. Materiallærefaget har hovedfokus på materialgruppene polymerer, keramer og dentale legeringer samt relevante kombinasjoner av disse materialene. Betydningen av fysiske tilstander som mikro- og makrostrukturer og materialenes øvrige fysikalske og kjemiske egenskaper vektlegges.
Biokompatibilitet vil si materialers evne til å fungere med en tilfredsstillende vertsrespons. Emnet omfatter toksikologiske og allergiske reaksjoner samt generelle bivirkninger som materialer kan utløse hos pasient og tanntekniker.
Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:
- Materiallære Teori 7
- Dentale materialers biokompatibilitet Teori 3