Programplaner og emneplaner - Student
MALKA213 Laboratorieøvelser — Eksperimentell atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Laboratory Exercises — Experimental Analysis of Behavior
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Undervisningen i emnet gis gjennom forelesninger, øvelser, praktisk trening med interne/eksterne aktører under veiledning av undervisningspersonale. Emnet gjennomføres normalt som en intensiv periode på om lag én uke.
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student:
- can describe the logic and the methodology of experimental designs
Skills
The student
- can demonstrate shaping of different types of behavior in animals by using CyberRat software
- can design and conduct experiments
- can write a manuscript in accordance with principles in the current edition of the APA manual, using data from the experiments
- can use the principles for citations and references as given in the current edition of the APA manual
Competence
The student
- can ask and argue for relevant research questions
- can describe methods of experiments
- can present results from experiments
- can discuss the results achieved in an experiment
Innhold
Experiments; simulations; APA-manual, manuscripts.
Arbeids- og undervisningsformer
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.
Avsluttende vurdering
Undervisningen og vurderingen gjennomføres som et prosjekt på cirka én uke i første del av siste semester. Ferdighetene øves opp gjennom tolkeøvelser og arrangerte praksissituasjoner med eksterne aktører som er brukere av TSS-tolking. Interne/eksterne lærere/veiledere fungerer også som sensorer og evaluerer studentenes tolking i løpet av dagene. Kandidatene får således mange sjanser til å forbedre tolkingen dersom de strever i begynnelsen, og må innen siste dag i prosjektet vise at de behersker tolkeformen på en tilfredsstillende måte.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som individuell praktisk eksamen i tolking til tegn som støtte til munnavlesning. Eksamen gjennomføres som et rollespill med én aktør som benytter TSS som tolkemetode og én hørende. talespråklig aktør. Eksamenssituasjonen utspiller seg som en samtalesituasjon og varer i om lag 20-30 minutter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurdering og eksamen
Individual written examination (hjemmeeksamen), 3 weeks, maximum 25 pages double spaced Times New Roman size 12 including references.
Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Vurderingsuttrykk
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade
Sensorordning
One internal and one external examiner