Programplaner og emneplaner - Student
MALKA212 Utdyping av grunnleggende begrep i atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Refinement of Behavior Analytic Terms
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.
Forkunnskapskrav
Undervisning og veiledning gis dels i plenum og dels i mindre produksjonsgrupper/-team.
For å sikre at studentene får faglig kontinuitet og grunnlag for å oppnå den nødvendige tekniske ferdighetskompetansen, er det obligatorisk deltagelse. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and competence:
Knowledge
The student can
- differentiate between classical and operant conditioning, and provide examples of interaction between classical and operant conditioning
- describe the contingency in respondent and operant conditioning, and differentiate between contingency and contiguity
- give satisfactory accounts of aspects of concepts in classical conditioning, including reflexes, conditioning procedures and their effectiveness, and experimental methods
- give satisfactory accounts of aspects of concepts in operant conditioning, including reinforcement, punishment, reinforcement schedules, stimulus control, motivating operations, higher order classes, and molar and molecular analyses
Skills
The student can
- distinguish between motivating operations and discriminative control
- differentiate between extinction and forgetting
- decide whether conditioning and extinction has taken place
- interpret data from cumulative records, generalization gradients, histogram, and contingency spaces
Competence
The student can
- evaluate whether a behavior is the result of classical or operant conditioning
- predict whether and how relevant environmental variables might affect the immediate and future probability of behavior
- evaluate whether desired stimulus control is established or not
Arbeids- og undervisningsformer
Avsluttende vurdering i emnet baserer seg på en medieproduksjon med manus og prosjektplan. Medieproduksjonen er et gruppearbeid, og gjennomføres normalt i grupper på tre til fem studenter. Emnet avsluttes med en felles visning der de ulike gruppene presenterer sine produksjoner og mottar muntlige tilbakemeldinger på arbeidet fra faglærer(e). Frist for levering oppgis i studentweb.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Bestått - ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Medieproduksjonen, manus og prosjektplan vurderes av to interne sensorer.
Vurderingsuttrykk
Frode Nordås
Sensorordning
One internal and one external examiner will assess all exams.