EPN-V2

MALK5920 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
40.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Ingen ut over opptakskrav.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • planlegge utvikling av nyttige og brukervennlige systemer med systembeskrivelser, produktutvikling, testing / evaluering og brukermedvirkning
  • tenke nytt og kreativt om utvikling av IKT-systemer for alle
  • gjengi innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av IKT

Ferdigheter

Studenten kan:

  • evaluere brukbarhet i brukergrensesnitt, nettsider og nettapplikasjoner
  • lage brukervennlige IKT-løsninger som er universelt utformet
  • lage universelt utformede dokumenter

Generell kompetanse

Studenten:

  • forstår forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi, og kan spre kunnskap om universell utforming
  • har forståelse for at mennesker er ulike, og at det derfor må tas høyde for mangfold ved planlegging og utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • kan identifisere barrierer ulike mennesker opplever i møtet med IKT-systemer og finne løsninger på slike utfordringer

Læringsutbytte

Forelesninger og veiledning. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 4 studenter.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har to arbeidskrav:

  1. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter,basert på en situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).
  2. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter, som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Det er mulig å ta utgangspunkt i det første arbeidskravet. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg)

Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øke egen forståelse og læringsutbytte ved at spesialpedagogisk teori og praktisk implementering av tiltak knyttes sammen.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% i all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.

Se nærmere beskrivelse av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler tillatt

Vurdering og eksamen

Thesis. Submission of master’s thesis according to program specifications, consisting of 1 scientific article. Technical standards according to the current APA manual. Submitting dates each year: June 15th and November 15th.

Thesis format

The 40 ECTS Master’s thesis consists of one article written in accordance with the author guidelines specified in the current APA Publication Manual. The length should be appropriate for the work that is reported, but should commonly not exceed 40 pages, including the title page, references, tables, and figures, but excluding appendices.

Ethics and data protection

An account of ethical considerations is regardless of thesis format. A risk -and vulnerability analysis (ROS-vurdering) should normally be conducted if the thesis includes empirical data on humans or nonhuman animals, and a case number should be provided when handing in the thesis. If data on humans are included in the thesis, an account of data protection issues is typically required. The description of ethical and data protection considerations can be included in the main body of the thesis. If the decision is made that such an account is unnecessary to include in the main body of the thesis, a reflection note on this topic should be attached to the thesis. A reflection note is a short description of ethical and data protection considerations, maximum 6000 characters, including spaces. For theses that do not include empirical data, research ethics relevant to the thesis should be discussed, either in the main body of the text or a reflection note.

Some Master projects may require consideration or approval from external bodies, such as Norwegian Centre for Research Data (NSD), the Regional Committee for Medicine and Health Sciences Research Ethics (REK), National Committee for Research Ethics in the Social Sciences and the Humanities (NESH), and/or internal or external data protection officials. It is ultimately the responsibility of the main supervisor or, if the main supervisor is external, the supervisor at OsloMet, to ensure that the relevant bodies are consulted. If external bodies are consulted, a case number should be provided when handing in the thesis. If a decision is made that there is no need to consult external bodies regarding ethics or data protection, a description of the deliberations preceding this decision is required, either in the main body of the thesis or in the reflection note. If the thesis is an empirical work, the main supervisor must state in writing that the research is conducted in accordance with current laws and regulations before the thesis can be submitted.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått/Ikke Bestått

Vurderingsuttrykk

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

Emnet bygger på emnene: ADTS1600 Prototyping og ADSE2100 Menneske maskin interaksjon.