Programplaner og emneplaner - Student
MALK4100 Vitenskap, atferd og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Science, Behavior and Society
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills, and general competency:
Knowledge
The student can
- describe how conceptual and historical developments influence current practice in science
- discuss societal influences on scientific activities
- describe key characteristics of a natural science approach
- describe natural scientific methods, including experimental methodology
- discuss examples of similarities and differences between various fields concerned with human behavior, including approaches within the humanities, social science, and natural science
- discuss different levels of reduction in science
- describe complexity as a scientific approach and a framework for understanding spaces for communication across different field
- describe the principles of selection at different levels of complexity
- discuss how critical thinking and skepticism lead to ethical practice in science
- reflect on ethical considerations in science
Skills
The student can
- cite sources and arrange a reference list according to the current standard from American Psychology Association (APA) standard and describe appropriate and honest use of artificial intelligence in academic works
- use a digital reference manager for citations and references in written assignments
- communicate about scientific frameworks with individuals from different backgrounds
General competency
The student can
- describe how the same phenomenon can be approached and analysed from various perspectives
- describe how some approaches may conflict, while others are complementary
- produce concise academic texts that acknowledging the sources that are built upon, giving proper credit to the works of others
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 2: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 3: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av tre studenter
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Complete an online sequence consisting of 5 modules containing videos, texts, quizzes and/or short essay questions (up to 710 characters including spaces), within a given deadline.
Vurdering og eksamen
Portfolio exam that includes:
- 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.
Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
The students receive feedback once during the course on 1 of the written assignments before the portfolio is closed. The other submissions are without feedback during the course. All the components must be awarded a pass grade before the exam as a whole can be passed.
In the case of a new exam: If the student fails one assignment, the one assignment is taken again. The exam can be appealed.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Sensorordning
Studentene fortsetter å utvikle et grunnleggende vokabular og øker samtalekompetansen sin. Utdyping av språkferdigheter, både gjennom monolog og dialoger. Økt kompetanse rundt tegnspråkets utvikling, i tillegg til samfunnsutviklingen og hvordan ulike syn gjennom tidene har satt sitt preg på tegnspråket. Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).