EPN-V2

MALK4100 Vitenskap, atferd og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Science, Behavior and Society
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.

Forkunnskapskrav

Admission to the study program

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills, and general competency:

Knowledge

The student can

  • describe how conceptual and historical developments influence current practice in science
  • discuss societal influences on scientific activities
  • describe key characteristics of a natural science approach
  • describe natural scientific methods, including experimental methodology
  • discuss examples of similarities and differences between various fields concerned with human behavior, including approaches within the humanities, social science, and natural science
  • discuss different levels of reduction in science
  • describe complexity as a scientific approach and a framework for understanding spaces for communication across different field
  • describe the principles of selection at different levels of complexity
  • discuss how critical thinking and skepticism lead to ethical practice in science
  • reflect on ethical considerations in science

Skills

The student can

  • cite sources and arrange a reference list according to the current standard from American Psychology Association (APA) standard and describe appropriate and honest use of artificial intelligence in academic works
  • use a digital reference manager for citations and references in written assignments
  • communicate about scientific frameworks with individuals from different backgrounds

General competency

The student can

  • describe how the same phenomenon can be approached and analysed from various perspectives
  • describe how some approaches may conflict, while others are complementary
  • produce concise academic texts that acknowledging the sources that are built upon, giving proper credit to the works of others

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omhandler prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Opptak til studieprogrammet

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
  • vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
  • etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv

Hjelpemidler ved eksamen

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Vurderingsuttrykk

Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 ord +/- 10 %

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt