Programplaner og emneplaner - Student
MALK4100 Vitenskap, atferd og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Science, Behavior and Society
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.
Forkunnskapskrav
Admission to the study program
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills, and general competency:
Knowledge
The student can
- describe how conceptual and historical developments influence current practice in science
- discuss societal influences on scientific activities
- describe key characteristics of a natural science approach
- describe natural scientific methods, including experimental methodology
- discuss examples of similarities and differences between various fields concerned with human behavior, including approaches within the humanities, social science, and natural science
- discuss different levels of reduction in science
- describe complexity as a scientific approach and a framework for understanding spaces for communication across different field
- describe the principles of selection at different levels of complexity
- discuss how critical thinking and skepticism lead to ethical practice in science
- reflect on ethical considerations in science
Skills
The student can
- cite sources and arrange a reference list according to the current standard from American Psychology Association (APA) standard and describe appropriate and honest use of artificial intelligence in academic works
- use a digital reference manager for citations and references in written assignments
- communicate about scientific frameworks with individuals from different backgrounds
General competency
The student can
- describe how the same phenomenon can be approached and analysed from various perspectives
- describe how some approaches may conflict, while others are complementary
- produce concise academic texts that acknowledging the sources that are built upon, giving proper credit to the works of others
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omhandler prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptak til studieprogrammet
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
- planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
- vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
- etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
Hjelpemidler ved eksamen
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Vurderingsuttrykk
Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 ord +/- 10 %
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen
Sensorordning
Alle hjelpemidler tillatt