EPN-V2

MALK4000-403 Atferdsanalyse og radikalbehaviorisme Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis and Radical Behaviorism
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om karakteristika ved strålingstyper som anvendes i medisinsk diagnostikk og behandling
  • har inngående kunnskap om strålebiologiske langtidseffekter på molekyl-, celle- og organnivå ved bruk av lave og høye doser
  • har inngående og spesialisert kunnskap om genetiske variasjoner og andre faktorer som har innvirkning på cellers strålefølsomhet
  • har inngående kunnskap om hovedteorier og modeller som brukes for estimering av strålingseffekter og langtidsbivirkninger
  • har inngående kunnskap om prinsipper for nyere strålingsbaserte teknologier, deres medisinske anvendelsespotensiale og potensielle konsekvenser for strålevern og langtidseffekter
  • har spesiell innsikt i strålevernspolitikk på nasjonalt og internasjonalt nivå samt retningslinjer for strålevern

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere hvordan medisinsk strålebruk influeres av teknologiske, medisinske, sosiokulturelle og politiske forhold
  • kan anvende eksisterende teorier og modeller innenfor bruk av stråling med hensyn til fortolkning av eventuelle langtidseffekter ¿

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere samfunnets utfordringer forbundet med bruk av ny teknologi som anvender ioniserende stråling
  • kan delta i diskusjoner med andre eksperter på fagområdet om valg av behandlingsteknikker og diagnostiske metoder
  • kan identifisere og drøfte etiske utfordringer relatert til medisinsk strålebruk på individ- og samfunnsnivå, herunder risikovurdering og -formidling

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tilstedeværelse på tre seminarer.
  • Presentasjon av tre seminaroppgaver, individuelt eller i gruppe på minimum to og maksimum tre studenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.

Sensorordning

One internal and one external examiner will assess all exams.