EPN-V2

MALK4000-403 Atferdsanalyse og radikalbehaviorisme Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis and Radical Behaviorism
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000-402 and MALKA 211 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALK 4000-403.

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes

classified as knowledge and competence:

Knowledge

The student

  • can discuss arguments for and against a natural scientific approach to human behavior
  • can describe and discuss the philosophy of science that has description, prediction, and control as its goals
  • can explain behavior analysis in a historical context
  • can describe main philosophical views within a natural science approach including positivism, empiricism, and contextualism
  • can describe and compare selection as an explanation of behavior on a phylogenic, ontogenetic, and cultural level
  • can describe a functional analysis of verbal behavior
  • can discuss necessary considerations when deciding which analytic units are appropriate for the experimental and the applied analysis of behavior
  • can describe behavior change systems and behavior change procedures

Competence

The student

  • understand the implications of a natural scientific approach to behavior

Innhold

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten kan:

Kunnskap:

Studenten kan

  • forklare bruk og løsning av differensialligninger i modellering av praktiske systemer og utføre enkle analyser av slike modeller,
  • gjøre rede for funksjonsbegrepet, den deriverte og bestemt og ubestemt integral,
  • gjøre rede for sammenhenger mellom lineære ligningssystem og praktiske problemstillinger,
  • løse likninger numerisk ved halveringsmetoden og Newtons metode.

Ferdigheter:

Studenten kan

  • løse separable og lineære differensialligninger ved hjelp av antiderivasjon,
  • løse homogene og inhomogene andreordens differensialligninger med konstante koeffisienter,
  • regne med komplekse tall og løse likninger med komplekse løsninger,
  • bruke grunnleggende regneoperasjoner for matriser som multiplikasjon, addisjon og invertering,
  • løse lineære ligningssystemer ved reduksjon til trappeform og invertering,
  • regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte for visse elementære ,funksjoner,
  • bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal og volum,
  • bruke derivasjon i anvendelser som optimering og koblede hastigheter.

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • overføre praktiske problem fra eget fagområde til matematisk form,
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon,
  • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt,
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger,
  • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger.

Arbeids- og undervisningsformer

The course will include lectures, exercises, discussion of literature. The lectures will partly be based on interteaching sequences using readings from the curriculum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students submit 4 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.

Vurdering og eksamen

Individual written examination with invigilation, 4 hours.

Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Hjelpemidler ved eksamen

None

Vurderingsuttrykk

A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade

Sensorordning

Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner og senere i studiet.