Programplaner og emneplaner - Student
MALK4000-403 Atferdsanalyse og radikalbehaviorisme Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis and Radical Behaviorism
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000-402 and MALKA 211 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALK 4000-403.
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes
classified as knowledge and competence:
Knowledge
The student
- can discuss arguments for and against a natural scientific approach to human behavior
- can describe and discuss the philosophy of science that has description, prediction, and control as its goals
- can explain behavior analysis in a historical context
- can describe main philosophical views within a natural science approach including positivism, empiricism, and contextualism
- can describe and compare selection as an explanation of behavior on a phylogenic, ontogenetic, and cultural level
- can describe a functional analysis of verbal behavior
- can discuss necessary considerations when deciding which analytic units are appropriate for the experimental and the applied analysis of behavior
- can describe behavior change systems and behavior change procedures
Competence
The student
- understand the implications of a natural scientific approach to behavior
Innhold
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten kan:
Kunnskap:
Studenten kan
- forklare bruk og løsning av differensialligninger i modellering av praktiske systemer og utføre enkle analyser av slike modeller,
- gjøre rede for funksjonsbegrepet, den deriverte og bestemt og ubestemt integral,
- gjøre rede for sammenhenger mellom lineære ligningssystem og praktiske problemstillinger,
- løse likninger numerisk ved halveringsmetoden og Newtons metode.
Ferdigheter:
Studenten kan
- løse separable og lineære differensialligninger ved hjelp av antiderivasjon,
- løse homogene og inhomogene andreordens differensialligninger med konstante koeffisienter,
- regne med komplekse tall og løse likninger med komplekse løsninger,
- bruke grunnleggende regneoperasjoner for matriser som multiplikasjon, addisjon og invertering,
- løse lineære ligningssystemer ved reduksjon til trappeform og invertering,
- regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte for visse elementære ,funksjoner,
- bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal og volum,
- bruke derivasjon i anvendelser som optimering og koblede hastigheter.
Generell kompetanse:
Studenten kan
- overføre praktiske problem fra eget fagområde til matematisk form,
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon,
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt,
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger,
- gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger.
Arbeids- og undervisningsformer
The course will include lectures, exercises, discussion of literature. The lectures will partly be based on interteaching sequences using readings from the curriculum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Students submit 4 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.
Vurdering og eksamen
Individual written examination with invigilation, 4 hours.
Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Hjelpemidler ved eksamen
None
Vurderingsuttrykk
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade
Sensorordning
Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner og senere i studiet.