Programplaner og emneplaner - Student
MALK4000-402 Relasjonelle ferdigheter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Relational Skills
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelseEnkeltemner knyttet til Master i læring i komplekse systemer
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 45 studiepoeng. Det er en fordel at studenter så tidlig som mulig begynner å reflektere rundt tema og problemstilling for masteroppgaven.
Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder (barnevern). Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Mastergradsoppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus.
Læringsutbytte
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can identify the difference between behavior and intention
- can describe and discuss the relational perspective on behavior, and how one can train to observe the consequences of one's own behavior, rather than one's own intentions
- can describe and discuss the concept of control attribution
- can describe various psychological constructs, and discuss them in terms of observational basis, research methods and theoretical interpretations
Skills
The student
- can analyze important variables that influence individual behavior, including self- instructions and self-rules
Competence
The student
- can observe and adapt to the effects of their own behavior on the behavior of others
Innhold
Krav til masteroppgaven
Krav til faglig avgrensning: Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Masteroppgaven skal følge Institutt for sosialfag sin mal for oppgaveskriving.
Vi gjør særlig oppmerksom på Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, § 7-5 om fusk. Se også Klagenemndas nettside om fusk på universitets nettsider om eksamen.
Monografi
Individuelle oppgaver i monografiform forventes å ha et omfang på 65 sider +/- 10 prosent (eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg) definert ved 12 punkts Times New Roman og 1,5 i linjeavstand. Det tilbys totalt 12 timer veiledning, individuelt eller i gruppe.
Inntil to studenter kan gå sammen om å skrive en felles masteroppgave. Prosjektet må godkjennes av studieleder eller den studieleder har delegert oppgaven til. Det skal ved innlevering av masteroppgaven vedlegges et skriv der det går fram hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hovedansvar for. Monografioppgaver skrevet av to studenter forventes å ha et omfang på 100 sider +/- 10 prosent. Antall veiledningstimer ved samskriving er 17.
Artikkelmanus
Individuelle oppgaver i artikkelform skal bestå av ett leveringsklart artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2).
Oppgaver i artikkelform skrevet av to studenter skal bestå av to artikkelmanus. Når to artikkelmanus innleveres som masteroppgave, må de tematisk høre sammen.
Sammen med artikkelmanus skal det leveres en kappe på 15 sider eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg. Her utdypes blant annet metode og teoretiske perspektiver, samt temaer som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene. Der oppgaven består av flere artikkelmanus, trekkes linjene mellom artiklene i kappen. Det foreligger en skriftlig veiledning for utarbeiding av kappe. Innlevering av masteroppgaven i form av artikkelmanus har ikke som forutsetning at manus er akseptert for publisering. Artikkelen må følge tidsskriftets retningslinjer for publisering.
Arbeids- og undervisningsformer
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet barnevern
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- grundig innsikt i et tema eller fenomen fra flere ulike perspektiver
- kjennskap til akademisk krav for analyse og skriftlig produksjon
Ferdigheter
Studenten kan
- syntetisere og fortette kunnskap
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller noen metoder for å belyse masteroppgavens problemstilling
- utvikle design for en empirisk undersøkelse
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske redskaper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på områder knyttet til barnevern og iverksettelse av sosialpolitiske tiltak.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Students submit 4 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.
Vurdering og eksamen
Individual written examination with invigilation, 4 hours.
Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert skala med fem trinn, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Veileder kan ikke være sensor. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.