EPN-V2

MALK4000-401 Kompleksitet, vitenskap og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Complexity, Science and Society
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Forkunnskapskrav

    Se programplanen.

  • Læringsutbytte

    Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
    • Studentene skal i grupper på 3-4 planlegge en undervisningsøkt basert på "omvendt undervisning"-sekvens (flipped classroom) om et tverrfaglig tema med utgangspunkt i kroppsøving og idrettsfag. Opplegget består av en video på inntil 7 minutter og en plan for et fysisk møte på 30 minutter. Hver gruppe skal vurdere og gi faglige tilbakemeldinger på en annen gruppes planarbeid for den omvendte undervisningen.
    • I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide en ca. 10 minutters muntlig presentasjon til refleksjonsseminar der praksisskolens rutiner og retningslinjer mot mobbing og vold, for oppfølging av grunngitt mistanke om seksuelle overgrep, samt hvordan samarbeid med relevante faginstanser blir redegjort for og diskutert

    Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

  • Innhold

    Complexity, networks, selection at different levels of complexity, unity of knowledge, dualism, natural scientific methods, levels of reduction and choice of analytical units.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Individuell muntlig eksamen der studenten presenterer en omarbeidet versjon av undervisningsøkten fra arbeidskravet om omvendt undervisning. Omfang 8-10 minutter. Det vil bli stilt spørsmål til presentasjonen og andre tema innenfor emnet. Omfang: 15 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle hjelpemidler tillatt til presentasjonen av undervisningsøkten.

  • Vurdering og eksamen

    Intern og ekstern sensor.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Emnet skal gi studentene kunnskap om de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i varierte bevegelsesaktiviteter og dans for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning relatert til de tverrfaglige temaene.

  • Vurderingsuttrykk

    A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade

  • Sensorordning

    One internal and one external examiner