Programplaner og emneplaner - Student
MAKRE4300 Sykepleiefaglig ledelse, samhandling og teknologi i kreftomsorgen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Nursing Leadership, Collaboration and Technology in Cancer Care
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å koordinere trygge og kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester gjennom hele pasientforløpet, spesielt relatert til storbyens utfordringer. Med helse- og omsorgstjenestene menes både offentlige og godkjente private tjenester samt nye arena for pleie og behandling. Gjennom emnet vil studentene også få erfaring med veiledning og undervisning av ulike pasient- og studentgrupper og av helsepersonell innenfor sentrale tema i kreftsykepleie. Emnet gir også en innføring i hvordan man selv som kreftsykepleier kan mestre å arbeide med pasienter med alvorlig sykdom. Konkret vil emnet også inneholde kunnskap om hvordan teknologi kan anvendes i samhandlingen mellom de ulike tilbudene/tjenestenivåene og mellom pasienter med kreft og tilbyderne. Sentralt for emnet er at studentene vil opparbeide ferdigheter til å inneha en ledende rolle av kreftsykepleiefaget og ha en selvstendig rolle i det tverrfaglige teamet.
Forkunnskapskrav
Bestått emne
- MAKRE4100 Sykepleie og behandling til pasienter med kreft, 10 stp.,
- MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis, 10 stp.
- MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetoder, 10 stp. og
- del 1) Individuell skriftlig oppgave av MAKREPRA30 Palliasjon i teori og praksis, 20 stp.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan identifisere hva som kjennetegner gode pasientforløp og hvordan sikre kritiske overganger mellom tjenestenivå
- kan drøfte ulike prinsipper innen kommunikasjon, veiledning og undervisning av kolleger, studenter og samarbeidspartnere
- kan identifisere stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres hos kreftsykepleier
- kan gjøre rede for helsepedagogikk og ulike modeller som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos pasienter og pårørende
- kan selvstendig beskrive lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan gjøre rede for e-helse, informasjons- og velferdsteknologi som er vesentlig for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet
- kan gjøre rede for etiske aspekter ved bruk av teknologi til pasienter med kreftsykdom
- kan gjøre rede for hvordan digitalisering bidrar til samhandling og samarbeid blant helsepersonell
Ferdigheter
Studenten
- kan sikre kvalitet og informasjonsflyt gjennom pasientforløpet i samarbeid og på tvers av tjenestenivåene
- kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i faglige etiske utfordringer
- kan analysere pasienter og pårørendes ressurser og helsekompetanse og gjennomføre relevante tiltak
- kan ta imot veiledning på egen yrkesutøvelse for å identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma
- kan inneha en ledende rolle i pasientomsorgen
- kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike digitale informasjonskilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter til å tilrettelegge for rehabilitering i møtet med pasienter med senkomplikasjoner og deres pårørende
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til selvstendig å koordinere tjenester, lede nettverksgrupper og tverrfaglige team på tvers av tjenestenivåene for å ivareta pasientsikkerhet og kontinuitet
- kan anvende sine kunnskaper og erfaringer til å mobilisere og delta i forpliktende tverrprofesjonelt samarbeid på tvers av tjenestenivå
- kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på timeplanlagt undervisning.
- Muntlig presentasjon av et avgrenset tema relatert til et eller flere læringsutbytter, i gruppe på inntil 4 studenter.
- Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 4 studenter.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe på inntil 4 studenter. Det gis samlet karakter til gruppa på eksamen. Omfang: Inntil 3500 ord.
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til Ikke bestått, har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav.
Sensorordning
Emnet organiseres som en innledende bolk 1. semester, med forelesninger (på skandinaviske språk), selvstudium, gruppearbeid og besøk ved bibliotek eller andre aktuelle institusjoner.
Emneoverlapp
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Et gruppearbeid som presenteres muntlig (5-10 minutter).
- Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering av kort tekstlig bidrag (ca. 300 ord).;
Arbeidskravene må være gjennomførte og godkjente innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.