EPN

MAKRE4300 Sykepleiefaglig ledelse, samhandling og teknologi i kreftomsorgen Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Nursing Leadership, Collaboration and Technology in Cancer Care
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å koordinere trygge og kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester gjennom hele pasientforløpet, spesielt relatert til storbyens utfordringer. Med helse- og omsorgstjenestene menes både offentlige og godkjente private tjenester samt nye arena for pleie og behandling. Gjennom emnet vil studentene også få erfaring med veiledning og undervisning av ulike pasient- og studentgrupper og av helsepersonell innenfor sentrale tema i kreftsykepleie. Emnet gir også en innføring i hvordan man selv som kreftsykepleier kan mestre å arbeide med pasienter med alvorlig sykdom. Konkret vil emnet også inneholde kunnskap om hvordan teknologi kan anvendes i samhandlingen mellom de ulike tilbudene/tjenestenivåene og mellom pasienter med kreft og tilbyderne. Sentralt for emnet er at studentene vil opparbeide ferdigheter til å inneha en ledende rolle av kreftsykepleiefaget og ha en selvstendig rolle i det tverrfaglige teamet.

Forkunnskapskrav

Bestått emne

  • MAKRE4100 Sykepleie og behandling til pasienter med kreft, 10 stp.,
  • MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis, 10 stp.
  • MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetoder, 10 stp. og
  • del 1) Individuell skriftlig oppgave av MAKREPRA30 Palliasjon i teori og praksis, 20 stp.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere hva som kjennetegner gode pasientforløp og hvordan sikre kritiske overganger mellom tjenestenivå 
  • kan drøfte ulike prinsipper innen kommunikasjon, veiledning og undervisning av kolleger, studenter og samarbeidspartnere 
  • kan identifisere stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres hos kreftsykepleier
  • kan gjøre rede for helsepedagogikk og ulike modeller som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos pasienter og pårørende 
  • kan selvstendig beskrive lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan gjøre rede for e-helse, informasjons- og velferdsteknologi som er vesentlig for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet 
  • kan gjøre rede for etiske aspekter ved bruk av teknologi til pasienter med kreftsykdom
  • kan gjøre rede for hvordan digitalisering bidrar til samhandling og samarbeid blant helsepersonell 

Ferdigheter

Studenten

  • kan sikre kvalitet og informasjonsflyt gjennom pasientforløpet i samarbeid og på tvers av tjenestenivåene
  • kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i faglige etiske utfordringer
  • kan analysere pasienter og pårørendes ressurser og helsekompetanse og gjennomføre relevante tiltak
  • kan ta imot veiledning på egen yrkesutøvelse for å identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma
  • kan inneha en ledende rolle i pasientomsorgen
  • kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike digitale informasjonskilder 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter til å tilrettelegge for rehabilitering i møtet med pasienter med senkomplikasjoner og deres pårørende
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til selvstendig å koordinere tjenester, lede nettverksgrupper og tverrfaglige team på tvers av tjenestenivåene for å ivareta pasientsikkerhet og kontinuitet 
  • kan anvende sine kunnskaper og erfaringer til å mobilisere og delta i forpliktende tverrprofesjonelt samarbeid på tvers av tjenestenivå 
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på timeplanlagt undervisning.
  • Muntlig presentasjon av et avgrenset tema relatert til et eller flere læringsutbytter, i gruppe på inntil 4 studenter.
  • Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 4 studenter.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe på inntil 4 studenter. Det gis samlet karakter til gruppa på eksamen. Omfang: Inntil 3500 ord.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til karakter F, har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

Hver besvarelse vuderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. 

Emneoverlapp

Ingen.