Programplaner og emneplaner - Student
MAJOPRA4 Advanced Holistic Midwifery Care Course description
- Course name in Norwegian
- Helhetlig, avansert jordmorfag
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
-
Required preliminary courses
- Ungdomskultur, barn og unges utvikling
- Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
- Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
- Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
- Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
- Omsorg ved kriser
- Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
- Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
- Yrkesfaglig karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
- Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
- Yrkesfaglig kompetanseutvikling
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- Minimum 10 dager yrkespraksis
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere innovasjonsprosesser og ledelse på ulike nivåer innen tjenesteområdet
- kan analysere krav til vitenskapelighet i fagutvikling og profesjonsutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevant faglig kunnskap til å ta lederskap og prioritere jordmorfaglige arbeidsoppgaver og håndtere akuttmedisinske situasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å ta et selvstendig ansvar for oppfølging av normalt svangerskap, fødsel, barseltid og det friske nyfødte barnet herunder tilrettelegge for helhet og kontinuitet i tjenesten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med samarbeidspartnere og allmenheten
- kan kommunisere og samhandle intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå, samt initiere slik samhandling
- kan anvende digitale løsninger og har kunnskap om og kan kritisk vurdere teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer i helsesektoren
- kan bidra til systematiske arbeidsprosesser, nytenking, innovasjonsprosesser og bærekraft i klinisk praksis herunder videreutvikle en kunnskapsbasert jordmortjeneste
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, ha evne til å søke veiledning samt bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering:
- Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
- Faglig oppgave tilknyttet et arbeid de har gjennomført. Oppgaven skal være rettet mot fagfellesskapet eller allmennheten og skrives individuelt eller i gruppe. Oppgaven skal presenteres som poster eller muntlig presentasjon på praksisstedet etter avtale.
- Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at de beskrevne kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt.
- Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier
Veiledning i praksisstudier
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale midtvurdering og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Universitetets veileder tar initiativ til inntil en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurdering og gruppesamtale foregå digitalt.
-
Assessment
Midt- og sluttvurdering av praksisstudier.
-
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant
-
Grading scale
Bestått/ikke bestått
-
Examiners
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet