EPN-V2

MAJOPRA4 Advanced Holistic Midwifery Care Course description

Course name in Norwegian
Helhetlig, avansert jordmorfag
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

  • Required preliminary courses

    • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
    • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
    • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
    • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
    • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
    • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
    • Omsorg ved kriser
    • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
    • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
    • Yrkesfaglig karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
    • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
    • Yrkesfaglig kompetanseutvikling

    Praksis

    • 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
    • Minimum 10 dager yrkespraksis

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan analysere innovasjonsprosesser og ledelse på ulike nivåer innen tjenesteområdet
    • kan analysere krav til vitenskapelighet i fagutvikling og profesjonsutøvelse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke relevant faglig kunnskap til å ta lederskap og prioritere jordmorfaglige arbeidsoppgaver og håndtere akuttmedisinske situasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å ta et selvstendig ansvar for oppfølging av normalt svangerskap, fødsel, barseltid og det friske nyfødte barnet herunder tilrettelegge for helhet og kontinuitet i tjenesten
    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med samarbeidspartnere og allmenheten
    • kan kommunisere og samhandle intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå, samt initiere slik samhandling
    • kan anvende digitale løsninger og har kunnskap om og kan kritisk vurdere teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer i helsesektoren
    • kan bidra til systematiske arbeidsprosesser, nytenking, innovasjonsprosesser og bærekraft i klinisk praksis herunder videreutvikle en kunnskapsbasert jordmortjeneste
    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, ha evne til å søke veiledning samt bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene består av brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering:

    1. Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
    2. Faglig oppgave tilknyttet et arbeid de har gjennomført. Oppgaven skal være rettet mot fagfellesskapet eller allmennheten og skrives individuelt eller i gruppe. Oppgaven skal presenteres som poster eller muntlig presentasjon på praksisstedet etter avtale.
    3. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at de beskrevne kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt.
    4. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

    Veiledning i praksisstudier

    Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale midtvurdering og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Universitetets veileder tar initiativ til inntil en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurdering og gruppesamtale foregå digitalt.

  • Assessment

    Midt- og sluttvurdering av praksisstudier.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått

  • Examiners

    Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet