EPN-V2

MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Holistic Midwifery Care
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gradert skala A-F.

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Forkunnskapskrav

Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Læringsutbytte

Målgruppe

Emnet Digital kompetanse for lærere er et skolerelevant fag som først og fremst tilbys lærerstudenter eller lærere i barnehage eller skole.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse/realkompetanse.

Arbeids- og undervisningsformer

Digital kompetanse for lærere er orientert rundt tre hovedområder som er fordelt på fire moduler:

Digital kompetanse og læring: Hovedområdet omfatter læringsteori og læreplaner, arbeids- og læringsformer, digitale verktøy og lærerrollen samt vurdering og utprøving av digitale læringsressurser. I tillegg omfatter dette hovedområdet utarbeidelse av undervisningsopplegg der digitale verktøy er integrert. Det blir lagt vekt på aktuelle læreplaner i skolen og refleksjoner rundt bruk av digitale verktøy i henhold til disse.

Bruk av digitale verktøy: Hovedområdet omfatter bruk av programmer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling, video, presentasjoner, koding og søk, navigasjon og publisering på Internett. Det blir lagt vekt på praktisk utforsking av skolerelevant programvare. Studentene skal kunne bruke programvare som støtte i eget arbeid samt undervise og veilede elever i slik bruk.

IKT i skole og samfunn: Hovedområdet omfatter sider ved bruk av digitale verktøy og ressurser i samfunn og arbeidsliv som er relevante for lærernes arbeidsoppgaver i skole, barnehage og opplæring. Det omfatter teknologihistorie og digital dømmekraft med personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske og kulturelle problemstillinger, inkludert digital mobbing.

Disse hovedområdene fordeles over følgende fire moduler der modul 1 er teoretisk orientert, de tre andre mer praktisk.

  1. Digital kompetanse i undervisning og læring
  2. Sammensatte tekster
  3. Koding og digital tallbehandling
  4. Sosiale medier og digitale læringsressurser

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Plan for praksis og selvvurdering: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Plan for praksis og selvvurdering leveres praksisveileder og universitetets veileder i opprettet mappe på canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.

2. Faglig oppgave med utgangspunkt i egen masteroppgave rettet mot fagfellesskapet eller allmennheten. Oppgaven gjennomføres av samme studentgruppe som har skrevet masteroppgaven. Gruppen kan velge mellom poster eller muntlig presentasjon.

3. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt.

4. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i midtvurdering og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Universitetets veileder tar initiativ til inntil en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.

Vurdering og eksamen

Midt- og sluttvurdering av praksisstudier.

Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet

Det gjøres en midt- og sluttvurdering i alle praksisstudier.

Dersom det på et tidspunkt i et praksisemne er tvil om studenten vil kunne oppnå læringsutbyttene, skal studenten få skriftlig informasjon. Studenten kalles inn til et møte hvor student, veileder og representant for OsloMet deltar. Møtet skal avholdes senest tre uker før emnets avslutning og uansett på et tidspunkt som gir studenten mulighet til å vise tilfredsstillende praksis den siste del av emnet. Studenten skal i møtet gis skriftlig varsel om at det er tvil om læringsutbyttene for emnet kan oppnås. Møtet danner også grunnlag for utarbeidelse av en pedagogisk kontrakt for siste del av emnet. Kontrakten skal vise hvilke forpliktelser student, klinisk veileder og universitetets veileder er blitt enige om. Universitetets veileder sender kopi av dokumentene fra møtet til studieadministrasjonen. Dersom det etter varslingstidspunktet, (jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet) oppstår forhold som er av en slik art at det utvilsomt ville føre til at praksisstudier ble underkjent dersom det hadde oppstått tidligere, skal det likevel kunne føre til at de praksisstudiene blir vurdert til "ikke bestått". Ved "ikke bestått" i praksisstudier, sendes kopi av vurderingsskjemaet til studieadministrasjonen. Dersom det foreligger særskilte grunner, kan studenten søke fakultetets utvalg for studentsaker om å få tilrettelagt en tredje og siste praksisperiode. Studieadministrasjonen gir nærmere opplysninger.

Et praksisemne som avbrytes, uansett årsak, må tas om igjen i sin helhet. Vurderingsresultatet og beskrivelsen av hva som er vurdert skal være underskrevet av student, klinisk veileder og universitetets veileder (med unntak av MAJOPRA2). Studenten skal ha kopi av den skriftlige vurderingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet