EPN

MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Holistic Midwifery Care
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med dette emnet er at studenten videreutvikler kunnskap, forståelse og mestring av ferdigheter fra de foregående emnene og får en fortrolighet med yrkesutøvelsen på et helhetlig og avansert nivå. Ved studiets slutt skal studenten kunne ta selvstendig ansvar for jordmorfaglig yrkesutøvelse. Praksisstudier i dette emnet har en varighet på 7 uker og vil primært foregå i spesialisthelsetjenesten. Det kan åpnes for praksis ved andre praksissteder. Innen emnets avslutning skal kvantitetskravene for hele studiet være oppfylt.

Forkunnskapskrav

For å påbegynne MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag må alle emner være bestått med unntak av MAJO5900 Mastergradsoppgave.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere innovasjonsprosesser og ledelse på ulike nivåer innen tjenesteområdet
  • kan analysere krav til vitenskapelighet i fagutvikling og profesjonsutøvelse

Ferdigheter

Studenten 

  • kan bruke relevant faglig kunnskap til å ta lederskap og prioritere jordmorfaglige arbeidsoppgaver og håndtere akuttmedisinske situasjoner

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å ta et selvstendig ansvar for oppfølging av normalt svangerskap, fødsel, barseltid og det friske nyfødte barnet herunder tilrettelegge for helhet og kontinuitet i tjenesten
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med samarbeidspartnere og allmenheten
  • kan kommunisere og samhandle intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå, samt initiere slik samhandling
  • kan anvende digitale løsninger og har kunnskap om og kan kritisk vurdere teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer i helsesektoren
  • kan bidra til systematiske arbeidsprosesser, nytenking, innovasjonsprosesser og bærekraft i klinisk praksis herunder videreutvikle en kunnskapsbasert jordmortjeneste
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, ha evne til å søke veiledning samt bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering:

  1. Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Plan for praksis leveres praksisveileder, og universitetets veileder i opprettet mappe på canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.
  2. Faglig oppgave tilknyttet et arbeid de har gjennomført. Oppgaven skal være rettet mot fagfellesskapet eller allmennheten og skrives individuelt eller i gruppe. Oppgaven skal presenteres som poster eller muntlig presentasjon på praksisstedet etter avtale.
  3. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at de beskrevne kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt.
  4. Selvvurdering utarbeides og lastes opp i Canvas minst to dager før vurderingssamtalen.
  5. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale midtvurdering og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Universitetets veileder tar initiativ til inntil en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurdering og gruppesamtale foregå digitalt.

Vurdering og eksamen

Midt- og sluttvurdering av kliniske studier.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet