EPN

MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Holistic Midwifery Care
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med dette emnet er at studenten videreutvikler kunnskap, forståelse og mestring av ferdigheter fra de foregående emnene og får en fortrolighet med yrkesutøvelsen på et mer helhetlig og avansert nivå. Jordmorfaglig kompetanse omfatter forutsetninger for å utøve forsvarlig jordmoromsorg og inkluderer fagkunnskap, ferdigheter, erfaring, personlige egenskaper, holdninger og moral. I de foregående emnene har studenten stegvis blitt introdusert for jordmors kompetanseområder. I dette emnet skal studenten fokusere på å utvikle helhetlig kunnskap og mestring, slik at hun/han ved studiet slutt kan ta selvstendig ansvar for jordmorfaglig yrkesutøvelse. Kliniske studier i dette emnet har en varighet på 7 uker.

Forkunnskapskrav

Alle emner unntatt MAJO5900 Mastergradsoppgaven må være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående forståelse for de ontologiske, epistemologiske og etiske utgangspunkt som danner grunnlag for jordmorprofesjonens kunnskapsområde og virksomhet
  • har avansert kunnskap om hvordan svangerskap, fødsel og familiedannelse kan forstås og bevares som normale biologiske prosesser
  • kan vurdere jordmorfaglige problemstillinger i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten kan:

  • arbeide selvstendig og kunnskapsbasert innen jordmors fag- og funksjonsområde i tråd med juridiske krav og yrkesetiske normer
  • lede eget fag innen forebyggende og helsefremmende arbeid for fødekvinner, familier og nyfødte barn
  • arbeide selvstendig med rådgivning, undervisning og veiledning om foreldreskapets utvikling, kvinners reproduktive helse, seksualitet og familieplanlegging
  • arbeide metodisk for pasientsikkerhet og kvalitet i jordmorfaget

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i gjennomføring av avanserte jordmorfaglige arbeidsoppgaver i samarbeid med kvinnen og familien
  • kan utøve faglig forsvarlig jordmorvirksomhet i sykehus og i hjemmet i samarbeid med de øvrige aktører i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • kan opptre profesjonelt i intime og uforutsette situasjoner
  • kan analysere etiske utfordringer og dilemmaer innen fagfeltet
  • kan forholde seg reflektert og kritisk til kunnskapsutvikling og forskning
  • kan initiere og medvirke i forsknings- og utviklingsarbeid og bidra til nytenkning
  • kan kommunisere og formidle jordmorfaglige spørsmål, analyser, forskningsresultater og konklusjoner både med fagfellesskapet og til allmennheten
  • kan vurdere og drøfte helsepolitiske utfordringer og føringer innen fødselsomsorg

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av brukerrettede kliniske studier i spesialisthelsetjenesten, hjemmet og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuelle, regelmessige skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon og fokusområder for videre læring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Plan for praksis og selvvurdering: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. I forkant av sluttvurdering utarbeider studenten en selvvurdering av oppnådd kompetanse i forhold til vurderingskriteriene. Hensikten med plan for praksis og selvvurderingen er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis og selvvurdering leveres klinisk veileder og universitetets veileder i opprettet mappe  senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.

2. Faglig oppgave med utgangspunkt i egen masteroppgave: Formålet er å formidleresultat/kunnskap fra masteroppgaven.. Oppgaven kan enten være rettet mot fagfellesskapet eller allmennheten. Den kan løses som en kronikk tilpasset kravene til en kronikk i Aftenposten eller en populærvitenskapelig artikkel til et fagtidsskrift.

Oppgaven gjennomføres av samme studentgruppe som har skrevet masteroppgaven.

3. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Studenten skal foreta minst 15-20 prenatale undersøkelser, ha tilsyn med og pleie av minst 10 fødende kvinner i åpningstiden, minst 10 kvinner som er utsatt for risiko i forbindelse med svangerskap, minst 20 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 13-15 barn samt ha minst 5 postpartumsamtaler. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt.

Veiledning

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Klinisk veileder deltar i midtvurdering og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Universitetets veileder tar initiativ til inntil en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.

Vurdering og eksamen

Midt- og sluttvurdering av kliniske studier

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av klinisk veileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.