Programplaner og emneplaner - Student
MAJOPRA3 Jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Midwifery Management of Birth and the Post-Partum Period
- Studieprogram
-
Masterstudium i jordmorfag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Forkunnskapskrav
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått
Læringsutbytte
Studentene bygger videre på TGSP1100 og lærer et grunnleggende vokabular, håndalfabet, skille mellom ulike setningstyper, uttrykke negasjon og bekreftelse på forskjellige måter, bruk av retninger og plasseringer i tegnrommet, bruke strategier for avlesning og strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser, og grunnleggende kunnskaper om hvordan norsk tegnspråk er bygd opp, og om hvem som bruker det. Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).
Arbeids- og undervisningsformer
10 studiepoeng med MAPSY4100, MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø, 20 stp.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering:
- Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i simuleringssenteret: Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
- Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
- Faglig oppgave i gruppe på inntil tre studenter og inntil 2500 ord, og skal være godkjent før muntlig presentasjon for praksisstedet.
- Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at de beskrevne kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4
- Minimum 90%tilstedeværelse i praksisstudier
Veiledning i praksisstudier
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar universitetets veileder i forventningssamtale og/eller sluttvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurdering og gruppesamtale foregå digitalt.
Vurdering og eksamen
Midt- og sluttvurdering av praksisstudier
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.