EPN-V2

MAJOPRA3 Jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid Emneplan

Engelsk emnenavn
Midwifery Management of Birth and the Post-Partum Period
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal videreutvikle kliniske ferdigheter og vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden. Emnet består av praksisstudier i 13 uker og bygger på kunnskap fra MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse, MAJOPRA10/B Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid, MAJOPRA20/B Jordmorfag knyttet til svangerskap, barsel og ungdoms- og kvinnehelse samt MAJO4300 Jordmorfaglig ekspertise. Det inngår observasjonspraksis ved barn/nyfødtavdeling (2 dager), alternativt kan klargjøring av nyfødt til overflytting telles som en dag.

Forkunnskapskrav

The course will introduce students to the fundamental technical requirements for buildings, as well as the entire construction process and the organization and collaboration within the construction industry. Additionally, the focus will be on the use of digital solutions and the selection of sustainable options. Students will gain knowledge and develop skills to analyze, design, implement, and apply structural engineering solutions.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere hvordan variasjoner i helsekompetanse og sosioøkonomisk ulikhet påvirker ulike kvinners og familiers helseadferd, forståelse, håndtering og mestring av egenomsorg

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og bruke relevante metoder for å observere, undersøke, vurdere, begrunne og selvstendig iverksette og dokumentere tiltak innen det jordmorfaglige ansvarsområdet
  • kan analysere og bruke kliniske og teknologiske metoder for fosterovervåkning, og tilkalle og/eller involvere lege ved avvikende funn
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i fødsel og barseltid, hos det nyfødte barnet, ved amming/morsmelkproduksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre
  • kan bruke relevante metoder for forløsning av barn i seteleie
  • kan bruke relevante metoder for livreddende obstetriske nødtiltak dersom lege ikke er tilgjengelig, herunder vakuumforløsning og manuell uthenting av placenta for å stoppe alvorlig postpartumblødning
  • kan bruke kunnskaper og relevante metoder til å identifisere, iverksette og behandle barn som har behov for gjenoppliving
  • kan bruke relevant faglig kunnskap til å håndtere en akuttmedisinsk situasjon, og til selv å bli ledet i relevante situasjoner
  • kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i helseopplysning, veiledning, endringsarbeid og rådgivning på et selvstendig grunnlag
  • kan bruke jordmors profesjonskompetanse til å anerkjenne kvinnens autonomi og være i et likeverdig samspill med kvinnen, hennes partner, familie, andre profesjoner og aktuelle aktører

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter til å ivareta fødsel, barsel og familiedannelse
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter slik at brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå blir ivaretatt
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med kvinnen, partner og familien
  • kan kommunisere og samhandle intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå
  • kan kommunisere med urfolk og minoriteter på en måte som tar hensyn til deres språklige og kulturelle bakgrunn
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til praktisk, fysisk og psykisk ivaretakelse av familier i krise relatert til dødfødsel og alvorlig syke foster/nyfødte barn.

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is familiar with:

  • The importance of zoning plans as a basis for design.
  • Building physics topics such as indoor environment, thermal insulation, moisture, sound insulation, and fire safety.
  • Load-bearing systems and construction principles for timber buildings.
  • Principles for sustainable choices in design.
  • Digital tools for use in design.

Skills

The student is capable of:

  • cooperating on group projects
  • collecting facts, analysing, designing, implementing and applying the technologies required to solve specific interdisciplinary tasks
  • planning and designing simple wooden house structures
  • carrying out simple heat and moisture transmission calculations for building elements
  • creating simple technical construction drawings using BIM tools
  • presenting results with the help of drawings, written reports and oral presentations

General competence

The student is capable of:

  • cooperating with and respecting the roles of other professional groups in a design process
  • identifying regulations, instructions and documentation
  • identifying sustainable performance of own profession, with the emphasis on energy and the environment
  • communicating through and interpreting simple 2D and 3D drawings

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Lectures, project work and computer lab modelling using BIM tools.

Vurdering og eksamen

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

Completed lab course in BIM modelling in Revit (12 h) including two compulsory assignments. Modelling skills are necessary to be able to complete the project. Project work in groups (approx. 80 h) including submission of three sub-assignments, participation in minimum two guidance meetings, and final submission and presentation of the project.

Hjelpemidler ved eksamen

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F.

Sensorordning

Two internal examiner. External examiners are used regularly.