EPN

MAJOPRA3 Jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid Emneplan

Engelsk emnenavn
Midwifery Management of Birth and the Post-Partum Period
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal videreutvikle kliniske ferdigheter og vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden. Emnet består av praksisstudier i 13 uker og bygger på kunnskap fra MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse, MAJOPRA10 Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid, MAJOPRA20 Jordmorfag knyttet til svangerskap, barsel og ungdoms- og kvinnehelse samt MAJO4300 Jordmorfaglig ekspertise. Det inngår observasjonspraksis ved barn/nyfødtavdeling (2 dager), alternativt kan klargjøring av nyfødt til overflytting telles som en dag.

Forkunnskapskrav

For å påbegynne emnet må MAJOPRA10 Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid og MAJOPRA20 Jordmorfag knyttet til svangerskap, barsel og ungdoms- og kvinnehelse være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • kan analysere hvordan variasjoner i helsekompetanse og sosioøkonomisk ulikhet påvirker ulike kvinners og familiers helseadferd, forståelse, håndtering og mestring av egenomsorg

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og bruke relevante metoder for å observere, undersøke, vurdere, begrunne og selvstendig iverksette og dokumentere tiltak innen det jordmorfaglige ansvarsområdet
  • kan analysere og bruke kliniske og teknologiske metoder for fosterovervåkning, og tilkalle og/eller involvere lege ved avvikende funn
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i fødsel og barseltid, hos det nyfødte barnet, ved amming/morsmelkproduksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre
  • kan bruke relevante metoder for forløsning av barn i seteleie
  • kan bruke relevante metoder for livreddende obstetriske nødtiltak dersom lege ikke er tilgjengelig, herunder vakuumforløsning og manuell uthenting av placenta for å stoppe alvorlig postpartumblødning
  • kan bruke kunnskaper og relevante metoder til å identifisere, iverksette og behandle barn som har behov for gjenoppliving
  • kan bruke relevant faglig kunnskap til å håndtere en akuttmedisinsk situasjon, og til selv å bli ledet i relevante situasjoner
  • kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i helseopplysning, veiledning, endringsarbeid og rådgivning på et selvstendig grunnlag
  • kan bruke jordmors profesjonskompetanse til å anerkjenne kvinnens autonomi og være i et likeverdig samspill med kvinnen, hennes partner, familie, andre profesjoner og aktuelle aktører

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter til å ivareta fødsel, barsel og familiedannelse
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter slik at brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå blir ivaretatt
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med kvinnen, partner og familien
  • kan kommunisere og samhandle intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå
  • kan kommunisere med urfolk og minoriteter på en måte som tar hensyn til deres språklige og kulturelle bakgrunn
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til praktisk, fysisk og psykisk ivaretakelse av familier i krise relatert til dødfødsel og alvorlig syke foster/nyfødte barn.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell, skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering:

  1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.  
  2. Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Plan for praksis leveres praksisveileder, og universitetets veileder i opprettet mappe på Canvas senest 2 virkedager før forventningssamtalen.
  3. Faglig oppgave i gruppe på inntil tre studenter og inntil 2500 ord, og påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet etter godkjenning av arbeidet.
  4. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at de beskrevne kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4
  5. Minimum 90%tilstedeværelse i praksisstudier

 

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar universitetets veileder i forventningssamtale og/eller sluttvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurdering og gruppesamtale foregå digitalt.

Vurdering og eksamen

Midt- og sluttvurdering av kliniske studier

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.