Programplaner og emneplaner - Student
MAJOPRA3 Jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Midwifery Management of Birth and the Post-Partum Period
- Studieprogram
-
Masterstudium i jordmorfag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet består av kliniske studier i 13 uker som bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 1, MAJOPRA1 og som relateres til MAJO4300 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 2. Studenten skal videreutvikle kliniske ferdigheter og vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen/familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden. Det legges spesielt vekt på at studenten videreutvikler teori, refleksjon og kliniske vurderinger i perspektiv av jordmorfagets ståsted i skjæringspunktet mellom biomedisinsk og fenomenologisk tenkning.
Forkunnskapskrav
Emnet gir en innføring i internregnskap, budsjettering, investering, finansiering og likviditetsstyring og analysemetoder som kostnadskalkyler og resultatmåling. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi et kvalifiserende grunnlag for å utføre oppgaver innen rasjonell økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulent, økonomisjef og controller. Emnet skal også gi ferdigheter i bruk av regneark. Det blir brukt eksempler fra offentlig sektor.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om observasjoner og vurderinger av fosterets tilstand og helse, og kan anvende dette i kliniske situasjoner
- har avansert kunnskap om fødsel, barsel og familiedannelse som psykososiale prosesser
Ferdigheter
Studenten:
- kan selvstendig utføre praktisk og teoretisk jordmorvirksomhet i samsvar med etiske retningslinjer og lovverk for jordmødre
- kan analysere og dokumentere kliniske situasjoner i normale forløp og ved tegn på komplikasjoner
- iverksette tiltak ved kompliserte forløp
- ha en analytisk holdning til bruk av medisinsk-tekniske hjelpemidler
- har avansert teoretisk og praktisk kunnskap om fødselssmerte og smertelindring og kan være kritisk til ulike metoder for smertelindring
- kan anvende avansert kunnskap om friske og syke nyfødte barns utvikling og grunnleggende behov innen jordmors kompetanseområder
- kan håndtere uforutsigbare situasjoner
- kan analysere og forholde seg kritisk til egen jordmorfaglige kompetanse og kompetanseutvikling
- kan anvende trinnene i kunnskapsbasert praksis for å analysere jordmorfaglig praksis
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter i komplekse kliniske situasjoner
- bidra til nytenkning i omsorgen for kvinnen og familien i fødsels- og barselperiodegjennomføre prosjekter relatert til føde- og barselkvinnen, det nyfødte barnet og familien og formidle dette i faglige uttrykksformer
- formidle kunnskap og analyser av faget med brukere og fagfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen forkunnskapskrav
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe i Canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.
3. Faglig oppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av vitenskapelig litteratur.
4. Faglig oppgave på inntil 2500 ord, med påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet, der formålet er at studenten skal utvikle evnen til å drøfte hvordan kjerneverdier i jordmorfag blir fokusert i en fødeavdeling. Studenten skal be om minst en veiledning av universitetets veileder. Oppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.
5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Dokumentasjon av 15-20 prenatale undersøkelser. Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 15 kvinner med risikosvangerskap, minst 40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 15-20 barn, samt ha gjennomført minst 3 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4
Vurdering og eksamen
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- kostnader, inntekter og optimering
- produktvalg
- budsjettering og likviditetsstyring
- nullpunktsanalyse
- kostnadskalkyler og kalkulasjon
- internregnskap, normalkalkulasjon
- investeringsanalyse, kapitalbehovsberegning og finansiering
- effektiv rente
Ferdigheter
Studenten kan
- foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
- gjennomføre kostnads- resultat og volumanalyser
- stille opp budsjetter for inntekter og kostnader, innbetalinger og utbetalinger
- stille opp kalkyler og internregnskap med normalkalkulasjon
- beregne kapitalbehov
- benytte nåverdimetoden, internrentemetoden og tilbakebetalingsmetoden
- beregne effektiv rente
- bruke regnearkverktøyet Excel
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av grunnleggende bedriftsøkonomiske problemstillinger
- foreta skriftlige bedriftsøkonomiske analyser ved å benytte relevante beregningsmetoder og teori
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av klinisk veileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.