EPN

MAJOPRA20 Jordmorfag knyttet til svangerskap, barsel og ungdoms- og kvinnehelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Maternity Care - Youth and Women's Health Services (clinical placement)
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og består av kliniske studier tett knyttet opp til samme tematikk. Studenten skal videreutvikle sine teoretiske perspektiver og kunnskaper gjennom refleksjon og kliniske vurderinger, jmf ‘Kvantitetskrav’.

Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområder i svangerskaps- og barselomsorg. Studenten skal også få innblikk i jordmors veiledningsansvar og funksjon ved ungdomshelsestasjoner (3 dager) og virksomhet relatert til kvinners reproduktive og seksuelle helse (4 dager).

MAJOPRA10 og MAJOPRA20 har en ramme på 20 uker, som fordeles med 10 uker i MAJOPRA10 og 10 uker i MAJOPRA20. Kullet deles i to, der ene delen tar MAJOPRA20 først, etterfulgt av MAJORA10. Den andre delen tar omvendt rekkefølge.

Forkunnskapskrav

MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være bestått for å kunne fullføre emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskap og barseltid
  • kan vurdere sammenheng mellom de ulike levevaneområdene (fysisk aktivitet, kosthold, alkohol og andre rusmidler), mors og barns helse og risiko for fødselsutfall, og kan benytte denne kunnskapen til å veilede og støtte kvinnen i å ta gode valg
  • kan drøfte hvordan svangerskap kan påvirke seksuell helse, relasjon til partner og parforholdet
  • kan vurdere kommunikasjon, relasjonsbygging, samt helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget i svangerskapsomsorgen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante metoder for å veilede, informere og undervise om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv
  • kan bruke relevante metoder for prevensjonsveiledning, rekvirering og administrering av alle typer prevensjonsmidler
  • kan bruke relevante metoder for enkel gynekologisk undersøkelse, herunder gjennomføre livmorhalsprøve
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å veilede og forberede den gravide og eventuell partner til fødsel og foreldrerolle
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i svangerskap, hos det nyfødte barnet, og ved amming/morsmelk produksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre under veiledning
  • kan gjennomføre prosedyre for gynekologisk undersøkelse relevant for jordmorfaget
  • kan sette inn og fjerne spiral og subdermal p-stav

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter med åpenhet og respekt til å utøve kultursensitiv omsorg for seksuell og reproduktiv helse i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å fremme helse og forebygge utvikling av uhelse på individnivå
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å avdekke voldserfaringer og vold i nære relasjoner, samarbeide med andre profesjoner ved avdekking av vold og henvise videre ved behov

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av ferdighetstrening/simulering og brukerrettede praksisstudier i kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering i emnet:

  1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
  2. Gjennomført individuell simulert gynekologisk undersøkelse og innsetting av spiral samt subdermal innsetting av p-stav.
  3. Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Det gis en veiledning på planen. Plan for praksis leveres praksisveileder, og universitetets veileder i opprettet mappe på Canvas senest 2 virkedager før forventningssamtalen.
  4. Faglig skriftlig oppgave i gruppe med presentasjon: Skriftlig oppgave i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal ikke overskride 1500 ord, og skal være godkjent før presentasjon for praksis- eller fagfellesskapet. Studentene skal ta initiativ til en obligatorisk veiledning.
  5. Egenvurdering på bakgrunn av plan for praksis i kommunehelsetjenesten. Omfang maksimalt 500 ord. Egenvurderingen skal undertegnes av praksisveileder.
  6. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA3
  7. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i forventningssamtale og midtvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurderinger og gruppesamtaler foregå digitalt.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier, med midt- og sluttvurdering

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Varsel om endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om «Bestått/ Ikke bestått» fattes av universitetet.