EPN

MAJOPRA2 Grunnleggende jordmorfag knyttet til svangerskap, ungdoms- og kvinnehelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Maternity Care and Youth and Women's Health Services
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1 og MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og består av kliniske studier tett knyttet opp til samme tematikk. Studenten skal videreutvikle sine teoretiske perspektiver og kunnskaper gjennom refleksjon og kliniske vurderinger.

Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområder og -metoder i svangerskapsomsorgen. Studenten skal også få innblikk i jordmors veiledningsansvar og funksjon ved ungdomshelsestasjoner og poliklinisk virksomhet relatert til kvinners reproduktive og seksuelle helse. MAJOPRA 1 og MAJOPRA2 har en ramme på 20 uker, som fordeles med 13 uker i MAJOPRA1 og 7 uker i MAJOPRA2. Dette tilpasses det enkelte praksissted og den enkelte student, og kan organiseres på ulike måter.

Forkunnskapskrav

MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være bestått for å avlegge eksamen i MAJOPRA2. Ved "ikke bestått" på ordinær eksamen i MAJO4100, kan studenten likevel starte i MAJOPRA2 og gå opp til ny/utsatt eksamen i løpet av MAJOPRA2.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskapet og barseltiden
  • kan identifisere og analysere kvinnehelse i et livsløpsperspektiv
  • kan identifisere og implementere kultursensitiv veiledning i seksuell og reproduktiv helse og rettigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert med oppfølging av kvinner og familier i svangerskapet og i barseltiden
  • kan oppdage unormale forhold i svangerskapet og barseltiden og iverksette relevante tiltak
  • kan bidra til videreutvikling av tverrfaglig samarbeid i svangerskaps- fødsel og barselomsorgen til beste for familiens behov
  • an anvende prinsipper for prevensjonsveiledning og innsetting og fjerning av langtidsvirkende reversible prevensjon (LARC) i samhandling med brukerne
  • kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter i møte med ungdom, gravide og partner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan veilede selvstendig innenfor jordmors fag- og ansvarsområde relatert til seksuell og reproduktiv helse
  • kan utøve kultursensitiv omsorg i møte med ungdom, gravide, partner og familien

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier i kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet:

Det skilles mellom ferdighetstrening og praksisstudier som beskrevet nedenfor.

Ferdighetstrening

I simuleringssenteret skal studenten tilegne seg jordmorfaglige ferdigheter som grunnlag for praksisstudier. Ferdigheter er personlig kunnskap som den enkelte utvikler gjennom utprøving og egen erfaring. Dette innebærer at studenten øver på og reflekterer over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen. Ferdighetstrening og øvelser kan f. eks.f.eks. gjennomføres i universitetets simuleringssenter og i samarbeidende foretak i spesialisthelsetjenesten.

Praksisstudier

Studenten skal oppøve praktiske ferdigheter i forbindelse med jordmorvirksomhet på ulike arenaer. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet. Praksisstudier skal gi studenten kompetanse i å integrere forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse, og tilegne seg erfaringsbasert kunnskap og anerkjenne brukerkunnskap. For å utvikle handlingskompetanse og -beredskap i jordmorfag vil det være en kontinuerlig veksling mellom teoretisk fordypning og kompetanseutvikling i praksisfeltet. Praksisstudiene er organisert i perioder på henholdsvis 13 uker i MAJOPRA1, 7 uker i MAJOPRA2, 13 uker i MAJOPRA3 og 7 uker i MAJOPRA4.

Praksisstudier kan foregå på ulike steder i landet og i utlandet.

Veiledning i praksisstudier

Praksisstudiene er veiledet. Universitetet har i henhold til lov om universitet og høgskoler ansvaret for endelig vurdering av studenten. Det vises til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, Kapittel 8. Veiledet praksis. Antall forsøk.

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor (evt. flere) fra det kliniske felt (praksisveileder). Disse samarbeider om tilrettelegging av læresituasjoner i praksisstudiene. Studenten får jevnlig veiledning og tilbakemelding underveis, slik at han eller hun hele tiden er orientert om hvordan hans eller hennes nivå er i forhold til læringsutbyttene for emnet.

For hvert emne i praksisstudier skal studenten i samråd med universitetets veileder, praksisveileder og/eller studentansvarlig ved praksisstedet sette opp egen plan for praksis. Plan for praksis må være i tråd med utdanningens læringsutbytte for hvert emne og læresituasjoner i den enkelte periode. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler.

Tilstedeværelse i praksisstudier skal turnusplanlegges. Studenten går vakter både dag, kveld, natt og helg og følger turnus til sine praksisveiledere.

Krav til praksissteder

For å bli godkjent som praksissted kreves følgende: Virksomheten drives i tråd med aktuelle helse- og sosialpolitiske føringer; den har tilfredsstillende faglig nivå og har kvalifiserte veiledere og ønsker å inngå i aktivt samarbeid med universitetet om kunnskapsutvikling og forskning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen i emnet:

  1. Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
  2. Skriftlig oppgave i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal ikke overskride 1500 ord, og den skal presenteres for praksis- eller fagfellesskapet. Studentene skal ta initiativ til en obligatorisk veiledning.
  3. Egenvurdering av praksis i kommunehelsetjenesten. Omfang maksimalt 500 ord.  Egenvurderingen skal undertegnes av praksisveileder.
  4. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner, etter angitte føringer
  5. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil i hovedsak bli veiledet av en jordmor fra praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner. Praksisveileder skal ha en midtvurdering med studenten senest tre uker før emnet er ferdig. Denne samtalen skal dokumenteres. Ved behov arrangeres veiledningssamtale mellom student, praksisveileder og universitetets veileder. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til sluttvurdering. Universitetets veileder har ansvar for å ha kontakt med praksisveileder om studentens faglige utvikling, samt veiledning på skriftlige arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier, med midt- og sluttvurdering

Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet:

Det gjøres en midt- og sluttvurdering i alle praksisstudier.

Dersom det på et tidspunkt i et praksisemne er tvil om studenten vil kunne oppnå læringsutbyttene, skal studenten få skriftlig informasjon. Studenten kalles inn til et møte hvor student, veileder og representant for OsloMet deltar. Møtet skal avholdes senest tre uker før emnets avslutning og uansett på et tidspunkt som gir studenten mulighet til å vise tilfredsstillende praksis den siste del av emnet. Studenten skal i møtet gis skriftlig varsel om at det er tvil om læringsutbyttene for emnet kan oppnås. Møtet danner også grunnlag for utarbeidelse av en pedagogisk kontrakt for siste del av emnet. Kontrakten skal vise hvilke forpliktelser student, klinisk veileder og universitetets veileder er blitt enige om. Universitetets veileder sender kopi av dokumentene fra møtet til studieadministrasjonen. Dersom det etter varslingstidspunktet, (jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet) oppstår forhold som er av en slik art at det utvilsomt ville føre til at praksisstudier ble underkjent dersom det hadde oppstått tidligere, skal det likevel kunne føre til at de praksisstudiene blir vurdert til "ikke bestått". Ved "ikke bestått" i praksisstudier, sendes kopi av vurderingsskjemaet til studieadministrasjonen. Dersom det foreligger særskilte grunner, kan studenten søke fakultetets utvalg for studentsaker om å få tilrettelagt en tredje og siste praksisperiode. Studieadministrasjonen gir nærmere opplysninger.

Et praksisemne som avbrytes, uansett årsak, må tas om igjen i sin helhet. Vurderingsresultatet og beskrivelsen av hva som er vurdert skal være underskrevet av student, klinisk veileder og universitetets veileder (med unntak av MAJOPRA2). Studenten skal ha kopi av den skriftlige vurderingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Varsel om endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om «Bestått/ Ikke bestått» fattes av universitetet.