EPN

MAJOPRA2 Grunnleggende jordmorfag knyttet til svangerskap, ungdoms- og kvinnehelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Maternity Care and Youth and Women's Health Services
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1 og MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og består av kliniske studier tett knyttet opp til samme tematikk. Studenten skal videreutvikle sine teoretiske perspektiver og kunnskaper gjennom anvendelse av dette i refleksjon og kliniske vurderinger.

Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområder og -metoder i svangerskapsomsorgen. Studenten skal også få innblikk i jordmors veiledningsansvar og funksjon ved ungdomshelsestasjoner og poliklinisk virksomhet relatert til kvinners reproduktive og seksuelle helse. De kliniske studiene har en varighet på 7 uker og går samtidig med MAJOPRA 1 over totalt 20 uker. Dette tilpasses det enkelte praksissted.

Forkunnskapskrav

MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være bestått for å avlegge eksamen i MAJOPRA2. Ved "ikke bestått" på ordinær eksamen i MAJO 4100, kan studenten likevel starte i MAJOPRA2 og gå opp til ny/utsatt eksamen i løpet av MAJOPRA2.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har avansert kunnskap om:

  • fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskapet

  • reproduktiv og seksuell helse

  • prevensjon - midler, metoder og bruk

  • kultursensitiv omsorg i forbindelse med reproduktiv og seksuell helse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert med svangerskapskonsultasjoner

  • kan oppdage og iverksette relevante tiltak ved unormale forhold hos den gravide og/eller hennes ufødte barn

  • forstår betydningen av og bidrar til videreutvikling av tverrfaglig samarbeid i svangerskapsomsorgen til beste for kvinnen, hennes partner og det ufødte barnet

  • kan anvende prinsipper for prevensjonsveiledning og innsetting/fjerning av langtidsvirkende reversible prevensjon (LARC)

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende sine kunnskaper om veiledning og kommunikasjon innenfor jordmors fag- og ansvarsområde relatert til seksuell og reproduktiv helse

  • anvende kultursensitiv omsorg i møte med ungdom, gravide og hennes partner

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av simulatortrening i øvingslaboratoriet og brukerrettede kliniske studier i kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuelle, regelmessige skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon og fokusområder for videre læring.

 

Veiledning

Studenten vil i hovedsak bli veiledet av en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Klinisk veileder skal ha en midtvurdering med studenten senest tre uker før emnet er ferdig. Denne samtalen skal dokumenteres. Ved behov arrangeres veiledningssamtale mellom student, klinisk veileder og universitetets veileder. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til sluttvurdering. Universitetets veileder har ansvar for å ha kontakt med klinisk veileder om studentens faglige utvikling, samt veiledning på skriftlige arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen i emnet:

1. Plan for praksis og vurdering: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for vurdering av praksis. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess.

2. Fagoppgave fra kliniske studier i kommunehelsetjenesten. I arbeidet med oppgaven skal studenten be om en (1) veiledning fra universitetets veileder. Hensikten med oppgaven er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av jordmors funksjonsområde i helsefremmende og forebyggende arbeid. Oppgaven skal ikke overskride 1500 ord.

3. Egenvurdering av praksis i kommunehelsetjensten: Studenten skriver en egenvurdering i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene og vurdering av studentens kompetanse i kliniske studier for emnet. Den skal være på maksimalt 300 ord, og være en del av grunnlaget for sluttvurdering i emnet. Den gis til jordmor/klinisk veileder og legges i Canvas to dager før sluttvurdering. Egenvurderingen skal undertegnes av jordmor/klinisk veileder.

4. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Minst 60-70 prenatale undersøkelser, 5 kvinner med risikosvangerskap og 0-5 kvinner som nettopp har født og friske nyfødte barn. Konsultasjonene skal være beskrevet av student og bekreftet av jordmor i kommunehelsetjenesten. Formålet er at studenten skal tilfredsstille kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Midt- og sluttvurdering av kliniske studier i svangerskapsomsorgen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av klinisk veileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.