EPN-V2

MAJOPRA10B Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid Emneplan

Engelsk emnenavn
Midwifery Care During Childbirth and the Post-Partum Period (clinical placement)
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGSF4100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1.

Dette emnet tar sikte å få studentene til å utforme et samfunnsfagdidaktisk forskningsprosjekt ved å forholde seg til og reflektere rundt andres tekster og skrive tekster selv.

Anbefalte forkunnskaper

Relevante prosedyrer som omfatter legemiddelhåndtering, perifert venekateter, blodprøvetaking og urinkateterinnleggelse.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte betydningen av normalt svangerskap, fødsel og barseltid, herunder anatomi, fysiologi, psykologi og farmakologi som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan identifisere og analysere det friske ufødte og nyfødte barnet, herunder anatomi og fysiologi, samt har grunnleggende kunnskap i embryologi
  • kan vurdere anatomi og fysiologi vedrørende amming og faktorer som påvirker etablering og opprettholdelse av melkeproduksjon, samt ernæring av nyfødte dersom forelder ikke kan/skal amme og/eller at barnet ikke bør få morsmelken
  • kan drøfte patologiske tilstander i svangerskap, fødsel, barseltid, og ved amming/morsmelkproduksjon og hos det ufødte og det nyfødte barnet
  • kan vurdere hvordan den gravides og partners nettverk, livssituasjon, levevaner, helsekompetanse, fysiske, psykiske og seksuelle helse påvirker svangerskap, fødsel og barseltid, familiedannelse, tilknytningsprosesser og det ufødte eller nyfødte barnets helse
  • kan vurdere kartleggingsverktøy, undersøkelser og behandling som tilbys i svangerskap, fødsel og barseltid

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge individuell omsorg ved å fremme og respektere etnisk, religiøst, kulturelt, kjønns- og seksualitetsmangfold, uavhengig av alder, helsestatus, funksjonsnivå og juridisk- og sosioøkonomisk status

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til svangerskap, fødsel, barsel og familiedannelse, og redegjøre for når det skal henvises videre
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter i et forebyggende og helsefremmende perspektiv overfor den nye familien

Læringsutbytte

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. minimum 80 % oppmøte på obligatorisk undervisning
  2. AmmE-læring nettkurs
  3. Pediatri nettkurs
  4. «Studentaktiv læring/hverandreundervisning» i gruppe på 4-6 studenter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Deltakelse på seminarundervisning

Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon. Hver student skal derfor delta aktivt med forberedte innlegg til diskusjon i minst 8 seminarer.

Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt akademisk skriving og forskningsmetode, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.

Notat med tema og problemstilling for masteroppgaven

Studenten skal levere et notat på 500 ord (+/- 10%) med tema, foreløpig problemstilling og metodevalg til masteroppgaven med kildehenvisninger i tråd med APA-stilen. Notatet danner grunnlag for tildeling av veileder.

Prosjektskisse

Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgaven og levere en prosjektskisse på 1800 ord (+/- 10 %) med kildehenvisninger i tråd med APA-stilen.

Litteraturgjennomgang

Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1500 ord (+/- 10 %) med kildehenvisninger i tråd med APA-stilen.

Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse av hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Formålet med arbeidskravene er å sette i gang skrivingen av masteroppgaven.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Alle besvarelser vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Sensorordning

Gjennom gruppeveiledning, produksjon av egne tekster og lesing av andres tekster skal studenten finne retning for egen forskning. Mye av arbeidet innebærer å finne eget relevant pensumstoff og bruke dette som en bakgrunn for prosjektskisse og litteraturgjennomgang til masteroppgaven.