EPN-V2

MAJOPRA10 Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid Emneplan

Engelsk emnenavn
Midwifery Care During Childbirth and the Post-Partum Period (clinical placement)
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

Anbefalte forkunnskaper

Relevante prosedyrer som omfatter legemiddelhåndtering, perifert venekateter, blodprøvetaking og urinkateterinnleggelse.

Forkunnskapskrav

Se programplanen.

Læringsutbytte

Emne 1 er en innføring i engelsk språk med vekt på arbeid i klasserommet med de grunnleggende ferdighetene å kunne lytte til, forstå og snakke engelsk. Ordinnlæring og bruk av enkle setningsstrukturer står sentralt samt utvikling av tjenlige lytte- og talestrategier. Det gjør også grunnleggende fonetikk og intonasjon og utvikling av fonologisk bevissthet. Målet er å legge til rette for at elevene utvikler seg til trygge engelskbrukere. De tre kjerneelementene i skolens læreplanverk - kommunikasjon, språklæring og møte med engelskspråklige tekster er alle sentrale for å oppnå dette. Et gjennomgående tema i dette som i emne 2 er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, kartlegging av ferdigheter, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et rikt utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.

Emne 1 fokuserer på

  • grunnleggende ferdigheter med vekt på muntlig språkbruk
  • ordinnlæring og enkle setningstrukturer
  • vurdering av elevenes læringsutbytte med rom for elevdeltakelse
  • kunnskap om lytte- og talestrategier og tilpasset opplæring
  • kartleggingsmateriell for begynneropplæringen
  • varierte læringsressurser og arbeidsmåter (rim, regler, sanger, lek og drama, fortellinger, eventyr, bildebøker)

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av ferdighetstrening/simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til vurdering:

  1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i simuleringssenteret: Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
  2. Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Det gis en veiledning på planen.
  3. Faglig skriftlig oppgave i gruppe på inntil tre studenter og inntil 1500 ord. Studenten skal ta initiativ til en obligatorisk veiledning.
  4. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA3
  5. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i forventningssamtale og midtvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurderinger og gruppesamtaler foregå digitalt.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier, med midt- og sluttvurdering

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, samt sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.