Programplaner og emneplaner - Student
MAJO5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i jordmorfag
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen gjennomføres i slutten av vårsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager. Omfang om lag 1500 ord (inkl. programmeringskode).
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler tillatt.
Læringsutbytte
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen vurderes av en intern sensor og en ekstern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se programplanen.
Vurdering og eksamen
Emnet har fokus på grunnleggende tekstbasert programmering og dokumentasjon, testing og feilsøking av programmer. Det blir lagt vekt på didaktiske tilnærminger til programmering og hvordan programmering kan støtte læring. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med tekstbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Problemløsing og algoritmisk tenkning.
- Tekstbasert programmering og programmeringsprinsipper.
- Utprøving og vurdering av enheter og læringsressurser for opplæring i programmering.
- Tilrettelegging, veiledning og vurdering av elevers programmeringsaktiviteter i skolen.
Hjelpemidler ved eksamen
- Design in a cultural context. Discuss the overall ideas of product design and culture in relation to the chosen focus area and expected value creation.
- Activate aesthetic practice-based methods for creative and analytical processes.
- Combine design skills with theoretical knowledge to enhance the development of the design project.
- Activate various forms of articulation (material, visual, text) to explore and communicate your research fields.
- Use critical reflection (or its equivalent) to give depth and to problematize issues and your choices in the project.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet på masteroppgaven.