Programplaner og emneplaner - Student
MAJO4300 Jordmorfaglig ekspertise Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Advanced Midwifery Care
- Studieprogram
-
Masterstudium i jordmorfag
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på jordmorfaglige temaområder som synliggjør faglige, etiske og juridiske aspekter. Det diskuteres spesielt hvordan jordmor må forholde seg til ulike situasjoner som oppstår når teknologien skal håndteres på en forsvarlig måte samtidig som omsorgsverdier skal ivaretas. Videre diskuteres helsepolitikk og helsepolitiske føringer for jordmorfag, samt kulturelle og globale problemstillinger, som medikalisering og demedikalisering av svangerskap, fødsel og barselomsorgen. Disse diskusjonene er viktige for studentens bevisstgjøring av profesjonens rolle i et høyteknologisk og biomedisinsk preget miljø.
Forkunnskapskrav
For å påbegynne emnet må MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter være bestått.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere betydningen av jordmors funksjon og ansvarsområde, herunder organisering av svangerskap, fødsel og barselomsorg
- kan drøfte sentrale begreper og teorier som er relevante for jordmorfaget
- kan redegjøre for aktuelle lover og forskrifter, samt politiske og faglige føringer for en sammenhengende svangerskap- fødsel- og barselomsorg
- kan drøfte betydningen av pasient- og brukersikkerhet herunder meldeplikt ved uønskede hendelser, kvalitets- og forbedringsmetodikk, innenfor tjenesteområdet
- kan gjøre rede for genetikk, herunder kunne forklare betydningen av fosterdiagnostikk inkludert tidlig ultralyd og non invasiv prenatal test (NIPT)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter til å støtte de fysiologiske, sosiale og kulturelle prosesser i svangerskap, fødsel og barseltid, styrke kvinnens egne ressurser og bare intervenere når det er nødvendig
- kan bruke reglene for avvergeplikt, taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsgrunnlag og foreta faglige vurderinger og handlinger i tråd med teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens behov og ønsker
- kan analysere faglige problemstillinger i tråd med etiske prinsipper, rettferdighet og respekt for menneskeverdet og kan anvende dette i utøvelse av jordmorfaget
- kan anvende kunnskap om urbefolkning, migranter og andre minoriteters særlige behov og eventuelle helseutfordringer i utøvelse av jordmorfaget
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.
Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum fra emnet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurdering og eksamen
Ingen.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurderingsuttrykk
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Sensorordning
Emnet omfatter følgende hovedtemaer: Fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, nyreligiøsitet, samisk religionshistorie, humanisme, livssyn, etikk og filosofi. I tråd med vektleggingen på skolefaget i trinn 5-10 legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming, der en særlig ser på arbeidet i skolen med av tekster, etikk, estetiske uttrykk og på sammenligninger av ulike retninger og former for religions- og livssynsutøvelse.
I forbindelse med praksis skal studenten særlig arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, dialog med og mellom barn og ungdom og med utvikling av en tolerant lærings- og klasseromkultur.
Studentene skal bli kjent med sentral forskning i fagets didaktikk og i relevante fagemner, særlig i spørsmål knyttet til modernitet, sekularisering og religions- og livssynskritikk, og med de kulturelle forhold som ungdom i dag vokser opp under og som er avgjørende for danningsprosessen deres.