EPN

MAJO4300 Jordmorfaglig ekspertise Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Midwifery Care
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar opp jordmorfagets tradisjon, utvikling og tenkning. Det blir fokusert på begreper, modeller og teorier i jordmorfag samt tematikk som synliggjør faglige, etiske og juridiske dilemma. Det diskuteres spesielt hvordan jordmor må forholde seg til ulike dilemma som oppstår når teknologien skal håndteres på en forsvarlig måte samtidig som omsorgsverdier skal ivaretas. Videre diskuteres helsepolitikk og helsepolitiske føringer for jordmorfag, samt kulturelle og globale problemstillinger. Disse diskusjonene er viktige for studentens bevisstgjøring av hvordan jordmortradisjonen skal bevares og videreutvikles i et høyteknologisk og biomedisinsk preget miljø.

Jordmorfagets tradisjon, utvikling og tenkning blir problematisert og diskutert i en filosofisk og vitenskapsteoretisk sammenheng.

I tillegg til de nevnte tema vil studenten fordype seg i og videreutvikle kunnskap i tema som ble introdusert i emne MAJO4000 Jordmorfag - fødsel, barsel og familiedannelse 1. Emnet gjennomføres over en periode på 3-4 uker i slutten av 2. semester.

Forkunnskapskrav

Bestått MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1 og MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, 5 stp.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte perspektiver, teorier og modeller som er relevante for jordmorfaget og har betydning for fagutøvelsen
  • kan drøfte organisering og tilrettelegging av svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg og konsekvenser dette kan ha for videreutvikling av fag og funksjon
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i jordmorfagets egenart nasjonalt og globalt, samt etiske, juridiske og helsepolitiske føringer
  • kan analysere jordmorfag og jordmorvirksomhet på bakgrunn av historie, tradisjon og samfunnets behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan diskutere ulike dilemma som oppstår i skjæringspunktet mellom bruk av tilgjengelig medisinsk teknologi og forsvarlig håndtering av situasjonen uten unødvendig inngrep.
  • kan kritisk vurdere forskning og knytte dette til kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaglige ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • anvende prinsipper for kunnskapsbasert praksis i komplekse faglige utfordringer
  • kommunisere og diskutere om faglige problemstillinger relatert til fødsel og familiedannelse

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Faglig oppgave i gruppe på inntil 4 studenter, og inntil 2000 ord med muntlig presentasjon over oppgitt tema. Dersom en gruppe får «ikke godkjent», får de et nytt forsøk. Studenter som ikke er til stede under fremlegget, må selvstendig gjennomføre presentasjonen.

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen i gruppe på inntil 3 studenter over 2 dager. Omfang inntil 2000 ord

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av en intern og en ekstern sensor