Programplaner og emneplaner - Student
MAJO4200 Vitenskapsteori og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Theory and Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i jordmorfagEnkeltemner knyttet til Masterstudium i jordmorfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på kunnskapsbasert praksis, forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling og jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner.
Emnet vil gi en oversikt over de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt over sentrale forskningsetiske prinsipper. Innsikt i ulike metoder innebærer at studenten som profesjonsutøver kan identifisere forskningslitteratur som er egnet til å besvare ulike faglige spørsmål. Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater.
Emnet er todelt med del A i første semester og del B i andre semester.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- kan drøfte sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsdesign samt analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger
- kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
- kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å utvikle og lede eget arbeid og fagområde
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Skriftlig oppgave i gruppe på 4- 6 studenter, omfang inntil 1500 ord (MAJO4200A). Problemstillingen skal besvares med forskningsartikler og oppgaven skal utarbeides etter IMRoD struktur, med fremlegg og diskusjon av oppgaven på seminar. Gruppen skal delta på én veiledning før oppgaven kan leveres. Dersom ikke godkjent, må gruppen levere en ny omarbeidet versjon.
- Oppgave i gruppe på 4-6 studenter (MAJO4200B), i form av utarbeidelse av prosjektskisse på inntil 1500 ord, med én obligatorisk veiledning.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (flervalgsoppgaver). Varighet: 2 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator utlevert fra OsloMet.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Alle besvarelser vurderes av en intern sensor.