EPN-V2

MAJO4200 Vitenskapsteori og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Theory and Methodology
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på kunnskapsbasert praksis, forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling og jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner.

Emnet vil gi en oversikt over de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt over sentrale forskningsetiske prinsipper. Innsikt i ulike metoder innebærer at studenten som profesjonsutøver kan identifisere forskningslitteratur som er egnet til å besvare ulike faglige spørsmål. Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater.

Emnet er todelt med del A i første semester og del B i andre semester.

Anbefalte forkunnskaper

Kalkulator utlevert fra OsloMet

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • kan drøfte sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsdesign samt analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger
  • kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
  • kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å utvikle og lede eget arbeid og fagområde

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. Skriftlig oppgave i gruppe på 4- 6 studenter, omfang inntil 1500 ord (MAJO4200A). Problemstillingen skal besvares med forskningsartikler og oppgaven skal utarbeides etter IMRoD struktur, med fremlegg og diskusjon av oppgaven på seminar. Gruppen skal delta på én veiledning før oppgaven kan leveres. Dersom ikke godkjent, må gruppen levere en ny omarbeidet versjon.
  2. Oppgave i gruppe på 4-6 studenter (MAJO4200B), i form av utarbeidelse av prosjektskisse på inntil 1500 ord, med én obligatorisk veiledning.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • kan gjøre rede for interaksjoner og bivirkninger ved bruk av legemidler
  • kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
  • kan gjøre rede for legemiddelhåndtering i henhold til prosedyre
  • kan gjøre rede for aktuelle lover og retningslinjer innenfor legemiddelhåndtering
  • kan gjøre rede for avhengighetsrisiko og misbruk av legemidler
  • kunnskap om generisk bytte

Ferdigheter

Studenten

  • kan demonstrere legemiddelhåndtering i henhold til gjeldende prosedyre og lovverk, herunder egen- og dobbeltkontroll
  • kan gjennomføre utregninger av dose, styrke, mengde, hastighet og fortynning
  • kan anvende Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka

Generell kompetanse

Studenten

  • kan dokumentere virkning og bivirkning av legemidler, og kan anvende melderutiner for avvik og bivirkninger
  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger med løsning av regneoppgaver og selvstudium.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 100 prosent deltagelse i veiledet gruppearbeid innen farmakologi og legemiddelhåndtering hvor gruppene består av 6 studenter

Sensorordning

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (legemiddelregning), 3 timer,