EPN

MAJO4200 Vitenskapsteori og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Theory and Methodology
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på kunnskapsbasert praksis, forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling og jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner. 

Emnet vil gi en oversikt over de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt over sentrale forskningsetiske prinsipper. Innsikt i ulike metoder innebærer at studenten som profesjonsutøver kan identifisere forskningslitteratur som er egnet til å besvare ulike faglige spørsmål. Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater.

Emnet er todelt med del A i første semester og del B i andre semester.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten kan

  • kan drøfte sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsdesign samt analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger
  • kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning

Ferdigheter 

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
  • kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å utvikle og lede eget arbeid og fagområde

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. Skriftlig oppgave i gruppe på 4- 6 studenter, omfang inntil 1500 ord (MAJO4200A). Problemstillingen skal besvares med forskningsartikler og oppgaven skal utarbeides etter IMRoD struktur, med fremlegg og diskusjon av oppgaven på seminar. Gruppen skal delta på én veiledning før oppgaven kan leveres. Dersom ikke godkjent, må gruppen levere en ny omarbeidet versjon.
  2. Oppgave i gruppe på 4-6 studenter (MAJO4200B), i form av utarbeidelse av prosjektskisse på inntil 1500 ord, med én obligatorisk veiledning.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (flervalgsoppgaver). Varighet: 1 time.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator utlevert fra OsloMet.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Alle besvarelser vurderes av en intern sensor.