EPN

MAJO4200 Vitenskapsteori og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Theory and Methodology
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner og forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling. Studenten skal få innføring i jordmorfaglig relevant forskning, med ulike design, samt konsekvenser av ulike teoretiske perspektiver for jordmorfag og jordmorutøvelse (del A).

Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater (del B).

Kunnskapsbasert jordmorpraksis vil være et gjennomgående tema. 

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten kan

  • drøfte de sentrale vitenskapsteoretiske tradisjonene som jordmorfaget bygger på
  • identifisere og analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger

Ferdigheter 

Studenten

  • kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
  • kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
  • kan gjennomføre systematisk kunnskapssøk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
  • kan formidle vitenskapsteori, forskningsspørsmål, forskningsmetode, empiriske funn og betydning av ny kunnskap til eget fagområde
  • kan analysere og reflektere over forskningsetiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Artikkelgransking med fremlegg på workshop (4200A): Hensikten er å oppøve evnen til å analysere og vurdere forskning. Det arrangeres en workshop der resultatene fremlegges og diskuteres med faglærere. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon for faglærer(e). Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e).

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen i form av individuell digital flervalgstest. Testen gjennomføres uten tilsyn til en fastsatt tid med tidsbegrensning på 60 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av en intern sensor. Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier.