Programplaner og emneplaner - Student
MAJO4200 Vitenskapsteori og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Theory and Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i jordmorfagEnkeltemner knyttet til Masterstudium i jordmorfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner og forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling. Studenten skal få innføring i jordmorfaglig relevant forskning, med ulike design, samt konsekvenser av ulike teoretiske perspektiver for jordmorfag og jordmorutøvelse (del A).
Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater (del B).
Kunnskapsbasert jordmorpraksis vil være et gjennomgående tema.
Anbefalte forkunnskaper
- https://oslomet.instructure.com/courses/8236
- Gjennomgå de digitale læringsressursene som tilhører emnet Kunnskapsbasert praksis, som inngår i RETHOS-utdanningene.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- drøfte de sentrale vitenskapsteoretiske tradisjonene som jordmorfaget bygger på
- identifisere og analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
- kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
- kan gjennomføre systematisk kunnskapssøk
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
- kan formidle vitenskapsteori, forskningsspørsmål, forskningsmetode, empiriske funn og betydning av ny kunnskap til eget fagområde
- kan analysere og reflektere over forskningsetiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Artikkelgransking med fremlegg på workshop (4200A): Hensikten er å oppøve evnen til å analysere og vurdere forskning. Det arrangeres en workshop der resultatene fremlegges og diskuteres med faglærere. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon for faglærer(e). Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e).
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen i form av individuell digital flervalgstest. Testen gjennomføres uten tilsyn til en fastsatt tid med tidsbegrensning på 60 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av en intern sensor. Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier.