EPN-V2

MAJO4200 Research Theory and Methodology Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og metode
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Elective modules, Master's Programme in Midwifery
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner og forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling. Studenten skal få innføring i jordmorfaglig relevant forskning, med ulike design, samt konsekvenser av ulike teoretiske perspektiver for jordmorfag og jordmorutøvelse (del A).

Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater (del B).

Kunnskapsbasert jordmorpraksis vil være et gjennomgående tema.

Recommended preliminary courses

The course is organised as a series of three or four sessions over three days.

Teaching methods alternate between lectures, seminars, study visits, discussions, group work, presentation and independent study.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • drøfte de sentrale vitenskapsteoretiske tradisjonene som jordmorfaget bygger på
  • identifisere og analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
  • kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
  • kan gjennomføre systematisk kunnskapssøk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
  • kan formidle vitenskapsteori, forskningsspørsmål, forskningsmetode, empiriske funn og betydning av ny kunnskap til eget fagområde
  • kan analysere og reflektere over forskningsetiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger

Teaching and learning methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Artikkelgransking med fremlegg på workshop (4200A): Hensikten er å oppøve evnen til å analysere og vurdere forskning. Det arrangeres en workshop der resultatene fremlegges og diskuteres med faglærere. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon for faglærer(e). Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e).

Assessment

Hjemmeeksamen i form av individuell digital flervalgstest. Testen gjennomføres uten tilsyn til en fastsatt tid med tidsbegrensning på 60 minutter.

Permitted exam materials and equipment

This course will have a;sociological perspective focusing in particular on archives, libraries and museums, the emergence of the information disseminating profession, institutionalisation and roles.

Grading scale

None.

Examiners

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of information and culture disseminating institutions, first and foremost archives and libraries and these institutions;values and social roles
  • specialist knowledge and understanding of the relationship between the different institutions and how this relationship is influenced;by their;political, demographic, cultural, technological surroundings
  • in-depth knowledge about the respective professionals' roles and;practice in the three different types of institution
  • in-depth knowledge;of relevant theories from the social sciences such as institutional theory, theory of the public sphere;and cultural theory, as well as theories and methods for assessing and evaluating the usefulness of information and cultural disseminating institutions

Skills The student

  • masters relevant theoretical terms and perspectives that are used in research in the field in order to analyse and understand the relevant institutions, their history, development and change processes, etc.
  • is capable of reflecting on the;professional practice in archives and libraries
  • has developed a knowledge base in relation to the empirical field and to theory and methods that enable them to design and conduct research projects on topics pertaining to;information and culture disseminating institutions
  • is capable of leading complex planning processes leading to the ability to update the archives;and libraries';role in relation to social changes

Competence

  • The student has the ability to cooperate across information science specialisations