Programplaner og emneplaner - Student
MAJO4200 Vitenskapsteori og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Theory and Methodology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Emnet omfatter det biologiske grunnlaget for, og effekter av, medisinsk strålebruk med fokus på ioniserende stråling. Hovedvekten er på biologiske effekter og faktorer som innvirker på strålefølsomheten samt anvendelse av stråling i diagnose, screening og behandling. Etiske utfordringer for individ og samfunn blir også belyst.
Emnet er obligatorisk for fordypning i CT.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner som jordmorfaget bygger på
- har avansert kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder som er relatert til fagfeltet
- kan identifisere og analysere relevante forskningsetiske problemstillinger
- har avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis innen fagfeltet
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
- anvende relevante forskning- og fagutviklingsmetoder i planlegging av et selvstendig prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere ulike perspektiv på jordmorfaget og forstå konsekvenser for klinisk jordmorvirksomhet
- analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagfeltet
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på tre seminarer.
- Presentasjon av tre seminaroppgaver, individuelt eller i gruppe på minimum to og maksimum tre studenter.
-
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.