EPN-V2

MAJO4200 Vitenskapsteori og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Theory and Methodology
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

*Emnet tilbys også studenter med allerede avlagt jordmorutdanning som videreutdanning etter rammeplan og forskrift av 2005, og som er tatt opp på masterstudiet i jordmorfag og innvilget fritak for deler av studiet. Det vil bli et eget studieløp for disse studentene med oppstart i august.

Innledning

Emnet er todelt og fokuserer på jordmorfagets vitenskapsteoretiske forankring og forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling. Studenten skal få innføring i jordmorfaglig relevant forskning, med både kvantitativt og kvalitativt design, samt konsekvenser av ulike teoretiske perspektiver på jordmorfag og jordmorutøvelse (del A).

Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater (del B).

Kunnskapsbasert jordmorpraksis vil være et gjennomgående tema. Del A gjennomføres over 10 uker og går parallelt med MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1. Del B går over 3-4 uker i 2. semester av studiet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner som jordmorfaget bygger på
  • har avansert kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder som er relatert til fagfeltet
  • kan identifisere og analysere relevante forskningsetiske problemstillinger
  • har avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis innen fagfeltet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
  • anvende relevante forskning- og fagutviklingsmetoder i planlegging av et selvstendig prosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere ulike perspektiv på jordmorfaget og forstå konsekvenser for klinisk jordmorvirksomhet
  • analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir en innføring i fagene sosiologi, sosialantropologi, sosialpsykologi, stats- og kommunalkunnskap samt organisasjonsteori. Den gjensidige påvirkningen mellom individ og samfunn vil stå sentralt, samt betydningen dette har for yrkesrollen. Emnet går over 7 uker.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått VERB1100, VERB1600, VERB1300, VERB1400, VERB1510 og VERB1210.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive helse -og velferdstjenesteutøvernes posisjon i et demokrati
  • kan beskrive forskjellene mellom offentlig og privat sektor
  • kan gjøre rede for forvaltningens oppbygning, lokalt og nasjonalt
  • kan beskrive samspillet/relasjonen individ - system fra et systemteoretisk perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike forståelser av sosial ulikhet
  • kan beskrive hvordan sosial ulikhet påvirker levekår og livskvalitet
  • kan gjøre rede for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers liv og sosiale relasjoner
  • kan beskrive hvordan mangfold og kultur påvirker sosiale relasjoner
  • kan gjøre rede for sosial identitet og gruppeprosesser
  • kan beskrive hvordan mangfold og kultur påvirker sosiale relasjoner, herunder situasjonen til den samiske urbefolkningen
  • kan forklare hvordan offentlig forvaltning fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnbegreper og hovedperspektiv i sosiologi, sosialantropologi, sosialpsykologi, organisasjonsteori og statsvitenskap for å forstå konteksten tjenestemottaker og tjenesteyter opererer innenfor
  • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten og hvordan ulik kultur påvirker utøvelsen av tjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere hvordan organisasjoner fungerer
  • kan diskutere politiske- og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
  • kan reflektere over hvordan sosiale forhold kan påvirke menneskers muligheter og selvforståelse, og kan ta hensyn til dette i sin yrkesutøvelse
  • kan reflektere over hvordan samfunnsmessige barrierer kan virke funksjonshemmende, og kan ta hensyn til dette i sin yrkesutøvelse

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformer omfatter selvstudium, forelesninger, gruppediskusjoner og erfaringsutveksling.

Vurderingsuttrykk

Ingen

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.