EPN-V2

MAJO4100 Sexual and Reproductive Health and Rights Course description

Course name in Norwegian
Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Elective modules, Master's Programme in Midwifery
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

The course focuses on women's sexual and reproductive health and rights from puberty to postmenopause. The sexual and reproductive health of adolescents and young adults is emphasised as part of health-promotion efforts to improve quality of life and public health. The course covers women's health and some reproductive disorders.

Counselling, communication and health education are emphasised as a basis for health-promotion and preventive work in a sexual and reproductive health perspective. Throughout the course, the various topics will be problematised and discussed from different national, global, historical and cultural perspectives with the focus being on values and human rights. Meetings with youths/women often occur in intimate and unpredictable situations. It is important that the students are aware of their own and others' perceptions of women's bodies, gender and sexual rights.

The course is taught over a three-week period.

Required preliminary courses

Emnet består av praksisstudier som bygger på kunnskap fra MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1. Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger i forbindelse med jordmorvirksomhet i føde- og barselavdeling. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden.

Emnet går over 13 uker inkludert introduksjon og etterarbeid. Innholdet vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil tilby varierte arenaer for praksis.

Emnet går samtidig med MAJOPRA2 over totalt 20 uker. Dette tilpasses det enkelte praksissted.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student has:

  • in-depth knowledge about women's reproductive and sexual health in a life cycle perspective
  • in-depth knowledge about birth control - means, methods and use
  • in-depth knowledge about the societal and cultural factors that influence women's sexual and reproductive health and rights
  • in-depth knowledge about user perspectives, young people's sexual and reproductive health and variation in sexual relationships
  • in-depth knowledge about communication and counselling

Skills

The student:

  • is capable of ordering and administering contraceptives

Competence

The student is capable of:

  • analysing relevant issues relating to sexual and reproductive health and rights and reflecting on connections with and challenges in relation to midwives' independent and interdisciplinary professional practice
  • analysing midwifery issues relating to reproductive and sexual health, and reflecting on connections with and challenges in relation to cross-cultural and global professional practice

Teaching and learning methods

The work and teaching methods vary between lectures and studying relevant specialist and research literature individually and in study groups.

Course requirements

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • identifisere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi og patofysiologi i fødsel- og barselsituasjoner
  • vurdere psykososiale prosesser i fødsel, barseltid og familiedannelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre kunnskapsbasert jordmorvirksomhet under veiledning i samsvar med faglige juridiske og etiske retningslinjer
  • kan anvende og analysere relevante prosedyrer, metoder og medisinske hjelpemidler
  • kan legge til rette for, analysere og fremme normale fødsels- og barselforløp og har kompetanse til å reagere i situasjoner som avviker fra det normale
  • kan anvende og analysere relevante metoder for lindring av fødselssmerte under veiledning
  • kan analysere behov for å utføre kunnskapsbasert veiledning om amming og ernæring
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i utvikling av faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen jordmorfaglig kompetanse og kompetanseutvikling
  • kan gjennomføre jordmorfaglige arbeidsoppgaver som fremmer samarbeid og brukermedvirkning, og tilkjennegir respekt og forståelse for kulturelt mangfold
  • kan kommunisere med brukere, medstudenter og fagfellesskapet om faglige problemstillinger relatert til fødsel, barsel og familiedannelse

Assessment

Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i simulerte situasjoner.
  2. Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
  3. Skriftlig oppgave, individuell eller i gruppe på inntil tre studenter, på inntil 3000 ord.
  4. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner.
  5. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier.

Grading scale

Vurderte praksisstudier, med midt- og sluttvurdering

Examiners

Ikke relevant