EPN

MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Midwifery Care and Starting a Family
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har fokus på fødsel, familiedannelse og det nyfødte barnet. Familiedannelse er et vidt begrep som også omfatter svangerskap og barseltid. Studenten skal tilegne seg ulik type kunnskap som grunnlag for utvikling av egen jordmorfaglig ekspertise.

Jordmor skal på et selvstendig grunnlag kunne ta hand om et normalt svangerskap, fødsel og barseltid. Jordmor har kompetanse til å selvstendig vurdere når en situasjon avviker fra det normale og konsultere og samarbeide ved behov med andre profesjoner. Læringsaktiviteten i emnet er organisert i følgende fem tema: anatomi og fysiologi, normalt svangerskap, normal fødsel og barselperiode, barnet (intrauterint og nyfødt), samt patologisk svangerskap, fødsel og barselperiode.  

Læringsaktiviteten i temaet er organisert i følgende tema: anatomi og fysiologi, normalt svangerskap, normal fødsel og barselperiode, patologisk svangerskap, fødsel og barselperiode, barnet (intrauterint og nyfødt) og støttefag (kommunikasjon, juss, etikk, ernæring og fysisk aktivitet, psykososiale aspekter ved familiedannelse).

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte betydningen av normalt svangerskap, fødsel og barseltid, herunder anatomi, fysiologi, psykologi og farmakologi som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan identifisere og analysere det friske ufødte og nyfødte barnet, herunder anatomi og fysiologi, samt har grunnleggende kunnskap i embryologi
  • kan vurdere anatomi og fysiologi vedrørende amming og faktorer som påvirker etablering og opprettholdelse av melkeproduksjon, samt ernæring av nyfødte dersom forelder ikke kan/skal amme og/eller at barnet ikke bør få morsmelken
  • kan drøfte patologiske tilstander i svangerskap, fødsel, barseltid, og ved amming/morsmelkproduksjon og hos det ufødte og det nyfødte barnet
  • kan vurdere hvordan den gravides og partners nettverk, livssituasjon, levevaner, helsekompetanse, fysiske, psykiske og seksuelle helse påvirker svangerskap, fødsel og barseltid, familiedannelse, tilknytningsprosesser og det ufødte eller nyfødte barnets helse
  • kan vurdere kartleggingsverktøy, undersøkelser og behandling som tilbys i svangerskap, fødsel og barseltid

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge individuell omsorg ved å fremme og respektere etnisk, religiøst, kulturelt, kjønns- og seksualitetsmangfold, uavhengig av alder, helsestatus, funksjonsnivå og juridisk- og sosioøkonomisk status

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til svangerskap, fødsel, barsel og familiedannelse, og redegjøre for når det skal henvises videre  
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter i et forebyggende og helsefremmende perspektiv overfor den nye familien

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. AmmE-læring nettkurs
  2. Pediatri nettkurs
  3. «Studentaktiv læring/hverandreundervisning» i gruppe på 4-6 studenter

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.