EPN

MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Midwifery Care and Starting a Family
Studieprogram
Masterstudium i jordmorfag
Masterstudium i jordmorfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har fokus på forhold relatert til fødsel og familiedannelse og det nyfødte barnet. Familiedannelse er et vidt begrep som også omfatter svangerskap og barseltid. Jordmorvirksomhet i skjæringspunktet mellom normalitet og risiko blir også et viktig fokus. Ulike tema blir diskutert i lys av naturlighetens mangfold, kulturelle forskjeller og fysiologiske, psykososiale og etiske aspekter. Å være opptatt av det normale innebærer et ansvar for å oppdage og respektere grensene for det kompliserte.

Studenten skal tilegne seg ulik type kunnskap som et grunnlag for utvikling av egen jordmorfaglig kompetanse, samt å bli bevisst klinisk praksis som en viktig arena for kunnskaps- og fagutvikling. Dette krever at studenten får innblikk i og mulighet til kritisk refleksjon både i dybden og bredden innen jordmors funksjons- og ansvarsområder.

Emnet gjennomføres over en periode på 10 uker og går parallelt med MAJO4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode i jordmorfag, del A. Emnene gjennomføres parallelt for å stimulere til økt bevisstgjøring av det komplekse samspillet mellom jordmorfagets ulike substansielle og vitenskapsteoretiske perspektiver.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap om jordmors funksjon og ansvar og den lovgivning som regulerer jordmorvirksomheten
  • spesialisert kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologi innen jordmors kompetanseområder under svangerskap, fødsel og i barselperiode
  • inngående kunnskap om normal og kunnskap om avvikende fødselsprogresjon samt kunnskap om overvåkning av mor og barn under svangerskap, fødsel og i barselperiode
  • inngående kunnskap om fødselssmerte og smertelindringsmetoder
  • inngående kunnskap om kulturelle tradisjoner som har betydning for individuell tilnærming til en kvinne under svangerskap, fødsel og i barselperiode
  • inngående kunnskap om friske og syke nyfødte barns utvikling og grunnleggende behov
  • inngående kunnskap om amming og ernæring for mor og barn i perinatalperioden

Ferdigheter

Studenten:

  • har spesialisert teoretisk kunnskap om grunnleggende jordmorferdigheter
  • kan analysere kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaglige ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • kommunisere med medstudenter og lærere om faglige problemstillinger relatert til fødsel og familiedannelse
  • analysere og bidra til nytenkning og videreutvikling av tverrfaglig samarbeid i svangerskaps- og fødselsomsorgen
  • analysere helsefremmende og forebyggende prosesser for familien

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i studiegrupper, forelesninger og seminar.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Planlegging og gjennomføring av en workshop med oppgitt tema. Studentene arbeider i grupper. Formålet er at studenten skal få erfaring med gruppeprosesser, tilegne seg dybdekunnskap innen et spesielt tema og trening i å vurdere/anvende resultater fra forskningsartikler og kommunisere om faglige problemstillinger. Som del av workshopen skal studentene

  1. levere en skriftlig oppsummering av 4-6 forskningsartikler om et oppgitt tema. Oppsummeringen skal ikke overskride 2000 ord.
  2. Muntlig fremlegg i gruppe for faglærer med utgangspunkt i oppsummeringen

Det skal gis veiledning på den skriftlige delen av oppgaven. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon med samme tema for faglærer. Gruppen får ett nytt forsøk. Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e).

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, fire timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier.