Studieinfo emne MAIKT-SLI 2022 HØST
MAIKT-SLI Digital skoleutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital School Development
- Studieprogram
-
Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om strategi og strategiutvikling knyttet til digital teknologi. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med skoleutvikling knyttet til utvikling og bruk av digital teknologi for en skole eller annen organisasjon.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om skoleutvikling, strategi og strategiutvikling knyttet til digital teknologi
- kan anvende kunnskap om skoleutvikling, strategi og strategiutvikling i ulike organisasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier og metoder innenfor strategisk ledelse og arbeide selvstendig og i samarbeid med andre med å utvikle strategier og strategiske plan i forhold til utvikling og bruk av digital teknologi for ulike organisasjoner
- kan bruke relevante metoder og teorier for å analysere organisasjoners digitale situasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- yrkes- og forskningsetiske problemstillinger på området
- kan kommunisere om problemstillinger innen digital skoleutvikling både med spesialister og allmennheten
- kan bidra til nytenkning innen digital skoleutvikling
Innhold
Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:
- Organisasjoner og organisasjonsteori relatert til utvikling og bruk av digital teknologi
- Strategier og planer
- Demokrati og handlekraft i digital skoleutvikling
- Teknologistøtte til planlegging og rapportering
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. I tillegg til forelesninger er arbeidsformene diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene skal gjennomføre en større utviklingsoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er knyttet til arbeidet med utviklingsoppaven:
- Valg og beskrivelse av organisasjon, med begrunnelse (500 ord +/- 10%)
- Beskrivelse av visjoner, strategier og mål for utviklingsoppgaven (1000-1500 ord)
- Skriftlige og muntlige kommentarer til medstudenters besvarelser (3-500 ord / 5 minutter)
Vurdering og eksamen
Studenten skal dokumentere en oppgave knyttet til digital skoleutvikling i valgt organisasjon. Oppgaven skal dokumenteres i en individuell rapport på mellom 2000 og 4000 ord. Den skal dokumentere den valgte organisasjonens behov, begrunne valg av tiltak ut fra pensum i emnet, vurdere realismen i tiltakene og til slutt reflektere over egen læring.
Rapporten fra utviklingsoppgaven vil danne grunnlag for vurdering.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved stryk kan revidert rapport leveres til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.