Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-MASTER Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 45.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digitalt læringsdesign.
Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante metoder. Oppgaven kan enten være basert på et empirisk, teoretisk eller designvitenskapelig forskningsarbeid.
Masteroppgaven kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digital læringsdesign
- har avansert kunnskap om og kan benytte ulike forskningsmetodiske tilnærminger
- har innsikt i aktuelle teorier og resultater i forskning og utvikling i digitalt læringsdesign
Ferdigheter
Studenten
- kan undersøke et avgrenset tema på en faglig, gjennomtenkt og presis måte i løpet av et begrenset tidsrom
- kan analysere teorier, offentlige dokumenter, metoder og fortolkninger innenfor fagfeltet digital læringsdesign og relatere til egen problemstilling
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid i digital læringsdesign på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle selvstendig arbeid om digital læringsdesign
- kan anvende og vurdere relevante forskningsetiske problemstillinger
Content
The assessment is based on the learning outcomes for the course, the student's specification of the learning outcomes and the formative assessment made of the student during the clinical training period. Students' clinical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high.
- Less than 10% absence: The student can complete the clinical training course as normal.
- 10-20% absence: If possible, the student can make up for the clinical training missed. This must be agreed with the clinical training supervisor and the supervisor at the university.
- More than 20% absence: The student must retake the whole clinical training course.
Students are responsible for obtaining a copy of their assessment form from the supervisor. The form must be presented to the new supervisor in the next clinical training period.
Teaching and learning methods
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, støttet av veiledning og seminarer.
Arbeidet med oppgaven kan gjøres individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før masteroppgaven kan leveres til vurdering:
- Deltakelse på seminar der studentene arbeider med prosjektskisse og litteraturgjennomgang. Prosjektskissen skal inneholde tema og problemstilling for oppgaven med begrunnelse, en kort litteraturoversikt, en foreløpig arbeidsplan og skisse til forskningsmetode. Prosjektskissen leveres i løpet av seminaret for masteroppgaven. Omfang: 1500-1800 ord. Prosjektskissen danner grunnlaget for å få oppnevnt en veileder for masteroppgaven.
- En versjon av masteroppgaven presenteres for medstudenter seinest i løpet av det semesteret masteroppgaven leveres. Formatet bestemmes ut fra studentens behov.
·
Assessment
Masteroppgave med påfølgende muntlig, varighet på 45 minutter.
Studentene kan velge mellom to ulike formater på masteroppgaven:
A: Akademisk masteroppgave, basert på empirisk og/eller teoretisk forskningsmateriale
B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid
Ad A: Akademisk masteroppgave: Omfang ved individuell innlevering: 25 000 ord (+/- 10 %), eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 30 000 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 35 000 ord (+/- 10 %).
Ad B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid: Masteroppgaven har to deler, et designprodukt og en skriftlig oppgave med begrunnelse for og evaluering av designproduktet. Designproduktets format avtales med veileder. Designproduktet vurderes ut fra formål, nytte, utforming, kreativitet og egen evaluering. Omfang av den skriftlige oppgaven: 10 000 ord (+/- 10 %). Når to studenter samarbeider skal den skriftlige oppgaven være på 12 500 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal den skriftlige oppgaven være på 15 000 ord (+/- 10 %).
I alle faglige tekster skal studenten bruke pensumlitteratur og supplere med annen akademisk litteratur. Studentens evne til å reflektere i forholdet teori/praksis vil være avgjørende i vurderingen av tekstene.
Avsluttende eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på 45 minutter. Ved designvitenskapelig oppgave skal også designproduktet gjøres tilgjengelig for sensorene (for eksempel ved en lenke fra den skriftlige delen av oppgaven).
Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, presenterer masteroppgaven i fellesskap, tid ca. 20 minutter, mens den etterfølgende samtalen foregår med hver enkelt student, tid ca. 25 minutter.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Ny utsatt eksamen
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of injuries and pathological conditions and treatment forms for the most common illnesses in the medical field
- has broad knowledge of how illnesses influence basic needs
- has knowledge of palliative care and the death process
- has broad knowledge of pharmacology and drug administration
- has broad knowledge of clinical assessment processes in nursing to address the patient's basic needs and improve their own resources in the course of the illness
- has broad knowledge of nursing diagnoses and documentation systems
- has knowledge of professional ethics, dignity and integrity
- has knowledge of the relationship between culture, the body and illness
- has broad knowledge of the meaning of next of kin for patients' health and quality of life
- has knowledge of health legislation: division of authority, internal control, injuries/accidents, the right to immediate assessment and treatment
- has broad knowledge of evidence-based practice
- has knowledge of organisation and management in the specialist health service
- has knowledge of interdisciplinary cooperation
Skills
The student is capable of
- communicating and interacting with patients and their next of kin during the course of an illness
- conducting systematic observation, and identifying and assessing patients' nursing diagnoses
- planning, prioritising and performing nursing interventions and assessing these
- performing clinical procedures in accordance with the applicable guidelines
- using the documentation system and documenting in accordance with professional and legal requirements
- assessing laboratory results
- preparing the patient for an examination or treatment
- using relevant research results relating to the target group and making sound choices of action
- administering drugs in line with the applicable health legislation
- using relevant medical technology
- using different mapping tools in patient treatments
- identifying different ethical issues and dilemmas, making ethical considerations, safeguarding the patient's dignity and integrity and promoting the patient and next of kin's right of co-determination and autonomy
- organising, managing and coordinating nursing for a group of patients
- cooperating with other professional groups
Competence
The student
- is capable of planning and carrying out nursing work in the specialist health service
- is capable of sharing opinions and experience relating to ethical challenges (dignity and integrity)
- has insight into advanced medical procedures and the use of advanced medical technical equipment
- is capable of sharing opinions that can contribute to practical development in the field
Examiners
All clinical training have different compulsory activities and tasks in the implementation. See chapter on Clinical training. Special requirements must be approved before assessment can be done on the course SYBASPRA6B.