Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-MASTER Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digitalt læringsdesign.
Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante metoder. Oppgaven kan enten være basert på et empirisk, teoretisk eller designvitenskapelig forskningsarbeid.
Masteroppgaven kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digital læringsdesign
- har avansert kunnskap om og kan benytte ulike forskningsmetodiske tilnærminger
- har innsikt i aktuelle teorier og resultater i forskning og utvikling i digitalt læringsdesign
Ferdigheter
Studenten
- kan undersøke et avgrenset tema på en faglig, gjennomtenkt og presis måte i løpet av et begrenset tidsrom
- kan analysere teorier, offentlige dokumenter, metoder og fortolkninger innenfor fagfeltet digital læringsdesign og relatere til egen problemstilling
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid i digital læringsdesign på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle selvstendig arbeid om digital læringsdesign
- kan anvende og vurdere relevante forskningsetiske problemstillinger
Innhold
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, støttet av veiledning og seminarer.
Arbeidet med oppgaven kan gjøres individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før masteroppgaven kan leveres til vurdering:
- Deltakelse på seminar der studentene arbeider med prosjektskisse og litteraturgjennomgang. Prosjektskissen skal inneholde tema og problemstilling for oppgaven med begrunnelse, en kort litteraturoversikt, en foreløpig arbeidsplan og skisse til forskningsmetode. Prosjektskissen leveres i løpet av seminaret for masteroppgaven. Omfang: 1500-1800 ord. Prosjektskissen danner grunnlaget for å få oppnevnt en veileder for masteroppgaven.
- En versjon av masteroppgaven presenteres for medstudenter seinest i løpet av det semesteret masteroppgaven leveres. Formatet bestemmes ut fra studentens behov.
·
Vurdering og eksamen
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha:
- god kunnskap om praksisstedet, arbeidsmåter, organisasjon og hvilket mandat som styrer virksomheten
- kunnskap om likheter og forskjeller i utøvelse og organisering av barnevernsarbeid i Norge og det landet der studenten har praksis
- bred kunnskap om hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid
- bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
- god kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
- innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
- beherske bruk av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling og kommunikasjon med barn og unge
- forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
- samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
- redegjøre og begrunne faglige valg
- mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
- være i stand til å forberede og lede møter
- dokumentere egen læringsprosess og reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
- reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer
Generell kompetanse
Studenten kan/har:
- ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
- reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
- identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
- innsikt i hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid
- reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn
Hjelpemidler ved eksamen
Praksisperioden varer i 13 uker. Praksisstedet arrangerer praksisforberedende seminar i forkant av praksis. Studenten har veiledning fra praksisstedet. Studenten har også en kontaktlærer fra OsloMet. Denne har ansvar for å arrangere et telefonmøte omtrent midtveis i praksisperioden.
Vurderingsuttrykk
Obligatorisk deltakelse
Hele emnet inklusive innføringskurs med praksisstudenter og ansatte på Extern er obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i hele praksisemnet.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Praksisperioden reguleres av praksisreglementet.
Arbeidskrav
Det er ingen arbeidskrav i dette emnet.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Sensorordning
I siste fase av praksisoppholdet leverer studentene en individuell skriftlig praksisoppgave.
Studenter som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen én gang. Studenter som stryker to ganger må levere ny problemstilling.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i påfølgende semester.