EPN

MAIKT-MASTER Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet IKT-støttet læring.

Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante metoder. Oppgaven kan enten være et utviklingsarbeid hvor bruk av digitale læremidler står sentralt, eller et mer tradisjonelt forskningsarbeid.

Masteroppgaven kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet IKT-støttet læring
  • har avansert kunnskap om og kan benytte ulike forskningsmetodiske tilnærminger
  • har innsikt i og erfaring med aktuell vitenskapelig forskning, teorier, metoder og utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan behandle et avgrenset tema på en faglig, gjennomtenkt og presis måte i løpet av et begrenset tidsrom
  • kan analysere eksisterende teorier, offentlige dokumenter, metoder og fortolkninger innenfor fagfeltet IKT og læring og relatere til egen problemstilling
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid i IKT-støttet læring på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid om IKT-støttet læring
  • kan reflektere over relevante forskningsetiske problemstillinger

Innhold

Studentene velger selv tema for og innhold i sin masteroppgave. Det er anbefalt å velge et forskningsfelt innen de prosjektene studiets lærere til enhver tid deltar i.

Studenter som velger å skrive en masteroppgave i tilknytning til internasjonal utvikling og utdanning, må påregne minst fire ukers feltarbeid i utlandet.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.

Det blir tilbudt særskilt seminar om litteraturgjennomgang.

Arbeidet med oppgaven kan gjøres individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter.

Det gis inntil 15 timer veiledning på masteroppgaven.

Krav til oppgaven

Masteroppgaven skal knyttes til ett eller flere spørsmål som tematisk faller innenfor området IKT-støttet læring. Den skal konsentreres om en avgrenset og tydelig problemstilling,

Alt arbeid med oppgaven og den endelige teksten skal holde en etisk forsvarlig standard.

Oppgaven skal inneholde en gjennomgang av forskningslitteratur som er aktuell i forhold til oppgavens tema.

Oppgaven skal inneholde et sammendrag på ca. 400 ord. Sammendraget skal stå først i oppgaven. Masteroppgaven skal være sidenummerert og ha en innholdsfortegnelse og en litteraturliste.

Forsiden på masteroppgaven skal angi

  • masteroppgavens tittel
  • forfatterens navn
  • år og semester

Oppgavens omfang skal normalt være på 25 000 ord +/- ti prosent, eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg, Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 35 000 ord +/- ti prosent. Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 45 000 ord +/- ti prosent. Ved et samarbeid skal det gjøres rede for bidragene fra hver enkelt student.

Beståtte oppgaver skal publiseres i høgskolens system for faglig publisering (ODA).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før masteroppgaven kan leveres til vurdering:

  • Studenten velger tema for oppgaven i samarbeid med mentor før arbeidet med oppgaven starter, og leverer en prosjektskisse på 1500 -1800 ord. På grunnlag av denne får studenten tildelt en veileder for arbeidet med masteroppgaven.
  • En gjennomgang av forskningslitteratur, aktuell i forhold til oppgavens tema (omfang 1600 ord +/- ti prosent), skal legges fram på et eget seminar for diskusjon med medstudenter. Deltakelse i seminaret er obligatorisk.
  • Problemstillinger fra arbeidet med masteroppgaven skal presenteres muntlig for medstudenter (omfang 20-30 minutter).

Vurdering og eksamen

Eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på inntil 45 minutter. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, går opp til muntlig eksamen hver for seg. Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven.

Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt på den skriftlige delen.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste og E laveste karakter for bestått, mens F er ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder kan informere sensorene om arbeidet med masteroppgaven, men skal ikke være med på karaktersettingen.