Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-MASTER Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet IKT-støttet læring.
Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante metoder. Oppgaven kan enten være et utviklingsarbeid hvor bruk av digitale læremidler står sentralt, eller et mer tradisjonelt forskningsarbeid.
Masteroppgaven kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet IKT-støttet læring
- har avansert kunnskap om og kan benytte ulike forskningsmetodiske tilnærminger
- har innsikt i og erfaring med aktuell vitenskapelig forskning, teorier, metoder og utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan behandle et avgrenset tema på en faglig, gjennomtenkt og presis måte i løpet av et begrenset tidsrom
- kan analysere eksisterende teorier, offentlige dokumenter, metoder og fortolkninger innenfor fagfeltet IKT og læring og relatere til egen problemstilling
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid i IKT-støttet læring på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid om IKT-støttet læring
- kan reflektere over relevante forskningsetiske problemstillinger
Innhold
Individuell praktisk eksamen.
- Eksamen består av å lage et praktisk produkt med prosessdokumentasjon i eget fagbrevområde (omfang: ca. 1000 - 2000 ord + bilder/film mm.), utstilling og muntlig presentasjon med refleksjon rundt egen læring, fellestrekk og særtrekk i minimum tre håndverksyrker (ca. 10 - 20 minutter pr. student).
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omhandler analyse av yrkene i eget utdanningsprogram; fellestrekk og særtrekk i design-, håndverks og medieproduksjonsyrkene, yrkeskompetanse, produksjon- og prosessdokumentasjon i yrkesfaglig dybde og bredde. Læreplananalyse, observasjon og kartlegging av læreforutsetninger i pedagogisk praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Vurdering og eksamen
Eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på inntil 45 minutter. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, går opp til muntlig eksamen hver for seg. Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kompetanse i de ulike yrkene i yrkesområdene
- har kunnskap om å analysere utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor sitt fagområde, relatert til bredde- og dybdekompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen design-, håndverks og medieproduksjonsfag
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke læreplanene
- kan analysere læreplanene
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i yrkene
- kan bruke samarbeidslæring og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Vurderingsuttrykk
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning og yrkesdidaktikk.
Praksis
10 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
Sensorordning
- Individuell plan for studiet med utvidet CV.
- Individuell skriftlig oppgave: Analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: ca. 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjon, som legges fram i grupper for klassen (5 - 15 minutter).
- Skriftlig gruppeoppgave: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 design og håndverk/medieproduksjon knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende. Omfang: ca. - 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner.
- Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder/film mm.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen