Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Learning Design
- Studieprogram
-
Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
- har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- har kunnskap om akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- kjenner til metoder for kvalitetsutvikling og akkreditering
- kan redegjøre for vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
- kan forklare hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
- kan vurdere og drøfte preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- kan redegjøre for hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
- kan forklare analytisk variasjon i forhold til repeterbarhet og reproduserbarhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- vurdere betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
- planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
Innhold
Følgende temaer inngår i Introduksjon til digitalt læringsdesign
- Elevers og læreres digitale kompetanse
- Digitalt læringsdesign
- Læreres undervisning og elevers læring i digitale læringsmiljøer
- Digitalisering og utdanning
- Nasjonale og internasjonale teknologiske trender og samfunnsutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.
Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Ved eksamen benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Ved ikke bestått benyttes karakteren F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene