EPN-V2

MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Learning Design
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Gjennom dette emnet skal studenten oppnå forståelse av forholdet mellom digital teknologi og læring historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for arbeidet i masterstudiet gjennom nettbaserte presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av individuell studieplan og pensum i samråd med mentor. Emnet gir i tillegg grunnlag for å undervise i hovedområdet Digital samtid i programfaget Informasjonsteknologi i videregående skole.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert forståelse av teknologirelatert læringsteori og teknologihistorie, og forholdet mellom digital teknologi og læring fra et historisk, samfunnsmessig og praktisk perspektiv
    • har inngående kunnskap om perspektiver som kjønn, den flerkulturelle skolen, digital dømmekraft og utvikling i forhold til digital teknologi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere eksisterende teorier og metoder innen fagområdet, og arbeide selvstendig med problemløsning med digitale verktøy
    • kan anvende søkeverktøy på en avansert måte, analysere og forholde seg kritisk til kilder og anvende disse i akademiske tekster

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante vitenskapelige tekster
    • har oversikt over vitenskapsteorietiske retninger
    • kan formidle eget arbeid gjennom muntlige presentasjoner og akademiske tekster
    • kan bidra til nytenkning i forhold til bruk av digital læringsdesign
    • kan kommunisere vitenskapelig om digital læringsdesign med akademikere så vel som allmennheten
  • Innhold

    Følgende inngår i Fellesemne i digital læringsdesign:

    • Digital kompetanse
    • Teknologirelatert læringsteori, teknologihistorie og trender i digital læringsdesign
    • Introduksjon til vitenskapsteoretiske emner
    • Teknologi, inkludering, likestilling og demokrati
    • IKT og utvikling
    • Aktuelle prosjekter i digital læringsdesign
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet bør tas i begynnelsen av studiet. Emnet er organisert som forelesninger, studentpresentasjoner og skriveverksteder.

    Det vil bli stilt krav om egenpresentasjon via internett, utvikling av plan for eget masterstudium, samt deltakelse i nettbaserte diskusjoner med presentasjoner, innlegg og kommentarer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

    • Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
    • Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet 7 dager. Omfang: ca. 2000 ord (+/- 10 %).;

    Ny/utsatt eksamen blir organisert på samme måte som ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått. Se generelle vurderingskriterier for karaktersetting i programplanen.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.