Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Learning Design
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
-
Innledning
Gjennom dette emnet skal studenten oppnå forståelse av forholdet mellom digital teknologi og læring historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for arbeidet i masterstudiet gjennom nettbaserte presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av individuell studieplan og pensum i samråd med mentor. Emnet gir i tillegg grunnlag for å undervise i hovedområdet Digital samtid i programfaget Informasjonsteknologi i videregående skole.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert forståelse av teknologirelatert læringsteori og teknologihistorie, og forholdet mellom digital teknologi og læring fra et historisk, samfunnsmessig og praktisk perspektiv
- har inngående kunnskap om perspektiver som kjønn, den flerkulturelle skolen, digital dømmekraft og utvikling i forhold til digital teknologi
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier og metoder innen fagområdet, og arbeide selvstendig med problemløsning med digitale verktøy
- kan anvende søkeverktøy på en avansert måte, analysere og forholde seg kritisk til kilder og anvende disse i akademiske tekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante vitenskapelige tekster
- har oversikt over vitenskapsteorietiske retninger
- kan formidle eget arbeid gjennom muntlige presentasjoner og akademiske tekster
- kan bidra til nytenkning i forhold til bruk av digital læringsdesign
- kan kommunisere vitenskapelig om digital læringsdesign med akademikere så vel som allmennheten
-
Innhold
Følgende inngår i Fellesemne i digital læringsdesign:
- Digital kompetanse
- Teknologirelatert læringsteori, teknologihistorie og trender i digital læringsdesign
- Introduksjon til vitenskapsteoretiske emner
- Teknologi, inkludering, likestilling og demokrati
- IKT og utvikling
- Aktuelle prosjekter i digital læringsdesign
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet bør tas i begynnelsen av studiet. Emnet er organisert som forelesninger, studentpresentasjoner og skriveverksteder.
Det vil bli stilt krav om egenpresentasjon via internett, utvikling av plan for eget masterstudium, samt deltakelse i nettbaserte diskusjoner med presentasjoner, innlegg og kommentarer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:
- Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
- Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
-
Vurdering og eksamen
Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet 7 dager. Omfang: ca. 2000 ord (+/- 10 %).;
Ny/utsatt eksamen blir organisert på samme måte som ordinær eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått. Se generelle vurderingskriterier for karaktersetting i programplanen.
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.