EPN-V2

MAHEL5910 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk/engelsk

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

Forkunnskapskrav

Bærekraftig utvikling kan knyttes til barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og til pedagogisk arbeid i barnehagens hverdag. I Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen (2012) knyttes bærekraftig utvikling til natur, samfunn og kultur. I tillegg til økologi og naturmangfold, vil fordypningen ta opp materialitet og estetisk praksis, deltakelse og demokrati, sosialt og kulturelt mangfold samt likeverd, solidaritet og rettferdig fordeling. En begynnende forståelse for bærekraftig utvikling innebærer formidling og praktisk arbeid knyttet til barns opplevelser, nysgjerrighet og medvirkning. Det innebærer også at temaet kobles til barns kreativitet og skapende prosesser i barnehagen.

Emnet forbereder studenten på å kunne lede og veilede personalet og barn i varierte praktiske prosjekter knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen.

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
  • har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
  • har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
  • har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
  • har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
  • kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
  • kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
  • kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og praktisk arbeid. Studentene veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.

Vurdering og eksamen

Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen.

Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

  • Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 13.000 ord +/- 10%

  • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet. Dersom maksimal lengde ikke oppgis i det aktuelle tidsskriftets forfatterveiledning, er maksimal lengde 8000 ord. Kappen skal ha et omfang på 3000 ord +/- 10%

Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er en individuell praktisk-muntlig eksamen på om lag 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.