EPN-V2

MAHEL4300 Familiens helse - Skolebarn og unge 6-20 år Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of the Family - School Children and Adolescents 6-20 Years
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet fokuserer på arbeidet med barn og unge i alderen 6 - 20 år og deres vekst og utvikling fysisk, psykisk og sosialt på befolknings-, gruppe- og individnivå. Det legges vekt på beskyttelses- og risikofaktorer, samt hva som bidrar til helse og mestring på ulike arenaer i oppvekstmiljøet. Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Relevante teorier og metoder, og undervisning som inngår i det helsefremmede og forebyggede arbeidet vektlegges, herunder pedagogiske metoder og helsekommunikasjon. Bestått emne gir studenten rekvisisjonsrett for prevensjon.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap 

    Studenten

    • kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer  
    • kan drøfte betydningen av barn og unges fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling og helse   
    • kan kritisk vurdere egnede pedagogiske metoder, helsekommunikasjon og relasjonsbygging rettet mot barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere
    • kan gjøre rede for betydningen av å støtte barn og unge som pårørende i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
    • kan vurdere kunnskap om barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer
    • kan drøfte betydningen av inkludering og likeverd
    • kan gjøre rede for betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere
    • kan gjøre rede for veiledning av, rekvirering og administrering av prevensjonsmidler, herunder langtidsvirkende prevensjonsmidler  

    Ferdigheter 

    Studenten

    • kan anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid på ulike nivå, til barn, unge og deres familie/omsorgsgivere  
    • kan anvende relevante metoder for selvstendig å vurdere barn og unges fysiske og psykiske helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
    • kan bidra i forebygging, identifisering og avverging av psykososiale belastninger i barn og unges miljø
    • kan veilede om ernæring og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
    • kan anvende kunnskap om barn og unges bruk av digitale arenaer for å kunne iverksette tiltak ved behov
    • kan anvende ulike kommunikasjonsformer og pedagogiske tilnærminger i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere 

    Generell kompetanse  

    • kan analysere og anvende kunnskapsbaserte metoder innenfor skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom   
    • kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen overfor barn og ungdom og deres familie/omsorgsgivere 
    • kan analysere faglige problemstillinger og vurdere behov for tiltak, arbeide tverrfaglig og henvise videre ved behov
    • kan bidra til en kultursensitiv tilnærming til barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere  
    • kan bidra til trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere 
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. 

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:  

    • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
    • obligatorisk fremmøte til undervisning knyttet til utvidet rekvireringsrett til helsesykepleiere for prevensjonsmidler  
    • skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i grupper på maks 5 studenter, med muntlig presentasjon av oppgaven 

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: Inntil 2000 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Emnet omhandler nukleærmedisinske metoder for diagnostikk og behandling av sykdommer. Det legges vekt på kunnskap om strålevern, samt de forskjellige typer ioniserende strålings medisinske anvendelsesområder. Videre fokuseres det på nukleærmedisinske avbildnings- og deteksjonsprinsipper og på hvordan radiofarmaka blir produsert og tillaget sterilt på nukleærmedisinske avdelinger. Diskusjon og refleksjon om etiske utfordringer knyttet til arbeid på nukleærmedisinske avdelinger er også en viktig del av emnet.

  • Sensorordning

    Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

  • Emneoverlapp

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om radioaktive legemidlers kjemiske, biologiske og farmakokinetiske egenskaper
    • har avansert kunnskap om de vanligste nukleærmedisinske kliniske undersøkelser og terapier og disse metodenes relevans i forhold til forskjellige sykdommer og sykdomsmekanismer
    • har avansert kunnskap om nukleærmedisinsk bildetaking og bearbeiding av bilder
    • har inngående kunnskap om hva som karakteriserer de forskjellige typer radioaktiv stråling
    • har inngående kunnskap om prinsippene for kvalitetskontroll av nukleærmedisinsk utstyr og preparater
    • har inngående kunnskap om tillaging av radiofarmaka
    • kan redegjøre for gjeldende strålevernbestemmelser innenfor det nukleærmedisinske fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende medisinsk-teknisk utstyr i nukleærmedisinske avdelinger
    • behersker rutinemessig kvalitetskontroll av utstyr og preparater
    • behersker aseptisk arbeidsteknikk og vet hvordan man kan beskytte seg selv og andre mot kontaminering og smitte ved preparering av radiofarmaka
    • kan bruke sikkerhetsutstyr ved håndtering av radioaktivitet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • sette seg inn i nye metoder og apparater som brukes i nukleærmedisin med vekt på anvendelsesområder, muligheter og begrensninger