Programplaner og emneplaner - Student
MAHEL4300 Familiens helse - Skolebarn og unge 6-20 år Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Health of the Family - School Children and Adolescents 6-20 Years
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på arbeidet med barn og unge i alderen 6 - 20 år og deres vekst og utvikling fysisk, psykisk og sosialt på befolknings-, gruppe- og individnivå. Det legges vekt på beskyttelses- og risikofaktorer, samt hva som bidrar til helse og mestring på ulike arenaer i oppvekstmiljøet. Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Relevante teorier og metoder, og undervisning som inngår i det helsefremmede og forebyggede arbeidet vektlegges, herunder pedagogiske metoder og helsekommunikasjon. Bestått emne gir studenten rekvisisjonsrett for prevensjon.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten
- kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer ;
- kan drøfte betydningen av barn og unges fysiske, psykiske, seksuelle;og sosiale utvikling og helse ;
- kan kritisk vurdere egnede pedagogiske metoder, helsekommunikasjon og relasjonsbygging rettet mot barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere
- kan gjøre rede for betydningen av å støtte barn og unge som pårørende i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
- kan vurdere kunnskap om barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer
- kan drøfte betydningen av inkludering og likeverd
- kan gjøre rede for betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt;samarbeid;for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere;
Ferdigheter;
Studenten
- kan anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid på ulike nivå, til barn, unge og deres familie/omsorgsgivere;
- kan anvende relevante metoder for selvstendig å vurdere barn og unges fysiske og psykiske helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
- kan bidra i forebygging, identifisering og avverging av psykososiale belastninger;i barn og unges miljø
- kan veilede om ernæring og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
- kan anvende kunnskap om barn og unges bruk av digitale arenaer for å kunne iverksette tiltak ved behov
- kan anvende ulike;kommunikasjonsformer og pedagogiske tilnærminger i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere;
- kan identifisere behov for veiledning, rekvirere og administrere prevensjonsmidler
Generell kompetanse;;
- kan analysere og anvende kunnskapsbaserte metoder innenfor skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom ;
- kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen overfor barn og ungdom og deres familie/omsorgsgivere;
- kan analysere faglige problemstillinger og vurdere behov for tiltak, arbeide tverrfaglig og henvise videre ved behov
- kan bidra til en kultursensitiv tilnærming til barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere;;
- kan bidra til trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere;
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Dramaturgi er for deg som vil fordype deg i teaterets ulike prosesser og uttrykksformer.
Dramaturgi er teatrets verktøy.
Dramaturgi er et heltidsstudium på dagtid.
Dramaturgi tar sikte på å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet i drama- og teaterfaget.
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Studiet består av følgende to hovedområder, dramatrugi og fagdidaktikk.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: Inntil 2000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dramaturgisk tekstanalyse i et historisk- og samtidsaktuelt perspektiv
- har kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
- har kunnskap om sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
- kjenner til forskningsmetoder og har kunnskap om etikk innenfor fagområdet dramaturgi
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, belyse og vurdere forskjellige aspekter i teaterfeltet
- kan beherske praktisk arbeid med dramaturgi og sceniske virkemidler
- kan forme, utarbeide og anvende et regikonsept
- kan analysere, utforme, og evaluere dramaturgiske konsepter
- kan reflektere over egen dramaturgisk kompetanse
- kan vurdere seg selv som dramaturg i iscenesettelser og gruppeprosesser
- har innsikt i ulike formidlingsformer og yrkesetiske problemstillinger
Generelle kompetanse
Studenten
- kan reflektere over og formidle kunnskap om egenart og retninger
- kan gjenkjenne og beherske formspråk og eksperimentere med kunstnerisk uttrykk
- kan planlegge og gjennomføre prosjekter over tid med utgangspunkt i ulike dramatiske tekster i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan anvende kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
- kan anvende sin dramaturgiske kompetanse og treffe begrunnede kunstneriske valg
- kan bidra til nyanserte synspunkter og erfaringer sammen med andre i gruppeprosesser og i scenisk arbeid
- kan foreta valg av dramatikk og tema og anvende dette i møte med ulike målgrupper
- kan anvende sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
Sensorordning
Studentene må ha bestått alle eksamener i 1. studieår før de kan få tilgang til laboratorier og veiledning i arbeidet med masteroppgaven. Emnet tilbys ikke som enkeltemne.
Emneoverlapp
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert kunnskap i masteroppgavens tema
- har avansert kunnskap om tidligere forskning og teori som ligger til grunn for masteroppgavens problemstilling
- kan analysere og drøfte egne resultater opp mot tidligere forskning
- har kunnskap om innovasjon og entreprenørskap
Ferdigheter
Studenten kan
- arbeide selvstendig under veiledning med en forsknings- eller fagutviklingsoppgave
- utføre og kvalitetssikre analyser, metoder og/ eller undersøkelser som er aktuelle for masteroppgaven
- analysere og vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger innen masteroppgavens fagfelt
- skrive vitenskapelig og presentere forskningsresultater i henhold til gjeldende konvensjoner for biomedisinsk forskning og rapportering
- kritisk analysere og sette sammen kunnskap fra ulike kilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende statiske og biomedisinske metoder på nye og ukjente fagområder
- kan formidle et omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
- kan formidle forskningsresultater både til spesialister og allmenheten
- viser etisk refleksjon over problemstillinger aktuelle for masteroppgaven
- kan formulere nye forskningsspørsmål
- kan identifisere etiske problemstillinger og handle i tråd med gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner