EPN-V2

MAHEL4300 Familiens helse - Skolebarn og unge 6-20 år Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of the Family - School Children and Adolescents 6-20 Years
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet fokuserer på arbeidet med barn og unge i alderen 6 - 20 år og deres vekst og utvikling fysisk, psykisk og sosialt på befolknings-, gruppe- og individnivå. Det legges vekt på beskyttelses- og risikofaktorer, samt hva som bidrar til helse og mestring på ulike arenaer i oppvekstmiljøet. Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Relevante teorier og metoder, og undervisning som inngår i det helsefremmede og forebyggede arbeidet vektlegges, herunder pedagogiske metoder og helsekommunikasjon. Bestått emne gir studenten rekvisisjonsrett for prevensjon.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap;

Studenten

  • kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer ;
  • kan drøfte betydningen av barn og unges fysiske, psykiske, seksuelle;og sosiale utvikling og helse  ;
  • kan kritisk vurdere egnede pedagogiske metoder, helsekommunikasjon og relasjonsbygging rettet mot barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere
  • kan gjøre rede for betydningen av å støtte barn og unge som pårørende i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
  • kan vurdere kunnskap om barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer
  • kan drøfte betydningen av inkludering og likeverd
  • kan gjøre rede for betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt;samarbeid;for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere;

Ferdigheter;

Studenten

  • kan anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid på ulike nivå, til barn, unge og deres familie/omsorgsgivere; 
  • kan anvende relevante metoder for selvstendig å vurdere barn og unges fysiske og psykiske helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
  • kan bidra i forebygging, identifisering og avverging av psykososiale belastninger;i barn og unges miljø
  • kan veilede om ernæring og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
  • kan anvende kunnskap om barn og unges bruk av digitale arenaer for å kunne iverksette tiltak ved behov
  • kan anvende ulike;kommunikasjonsformer og pedagogiske tilnærminger i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere;
  • kan identifisere behov for veiledning, rekvirere og administrere prevensjonsmidler

Generell kompetanse;;

  • kan analysere og anvende kunnskapsbaserte metoder innenfor skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom  ;
  • kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen overfor barn og ungdom og deres familie/omsorgsgivere;
  • kan analysere faglige problemstillinger og vurdere behov for tiltak, arbeide tverrfaglig og henvise videre ved behov
  • kan bidra til en kultursensitiv tilnærming til barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere;;
  • kan bidra til trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere;

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Dramaturgi er for deg som vil fordype deg i teaterets ulike prosesser og uttrykksformer.

Dramaturgi er teatrets verktøy.

Dramaturgi er et heltidsstudium på dagtid.

Dramaturgi tar sikte på å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet i drama- og teaterfaget.

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Studiet består av følgende to hovedområder, dramatrugi og fagdidaktikk.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: Inntil 2000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dramaturgisk tekstanalyse i et historisk- og samtidsaktuelt perspektiv
  • har kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
  • har kunnskap om sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv
  • kjenner til forskningsmetoder og har kunnskap om etikk innenfor fagområdet dramaturgi

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, belyse og vurdere forskjellige aspekter i teaterfeltet
  • kan beherske praktisk arbeid med dramaturgi og sceniske virkemidler
  • kan forme, utarbeide og anvende et regikonsept
  • kan analysere, utforme, og evaluere dramaturgiske konsepter
  • kan reflektere over egen dramaturgisk kompetanse
  • kan vurdere seg selv som dramaturg i iscenesettelser og gruppeprosesser
  • har innsikt i ulike formidlingsformer og yrkesetiske problemstillinger

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over og formidle kunnskap om egenart og retninger
  • kan gjenkjenne og beherske formspråk og eksperimentere med kunstnerisk uttrykk
  • kan planlegge og gjennomføre prosjekter over tid med utgangspunkt i ulike dramatiske tekster i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan anvende kunnskap om formidlingsformer og dramaturgiske virkemidler i sceniske uttrykk
  • kan anvende sin dramaturgiske kompetanse og treffe begrunnede kunstneriske valg
  • kan bidra til nyanserte synspunkter og erfaringer sammen med andre i gruppeprosesser og i scenisk arbeid
  • kan foreta valg av dramatikk og tema og anvende dette i møte med ulike målgrupper
  • kan anvende sentrale teorier, modeller og metoder innenfor dramaturgi i et produksjonsperspektiv

Sensorordning

Studentene må ha bestått alle eksamener i 1. studieår før de kan få tilgang til laboratorier og veiledning i arbeidet med masteroppgaven. Emnet tilbys ikke som enkeltemne.

Emneoverlapp

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert kunnskap i masteroppgavens tema
  • har avansert kunnskap om tidligere forskning og teori som ligger til grunn for masteroppgavens problemstilling
  • kan analysere og drøfte egne resultater opp mot tidligere forskning
  • har kunnskap om innovasjon og entreprenørskap

Ferdigheter

Studenten kan

  • arbeide selvstendig under veiledning med en forsknings- eller fagutviklingsoppgave
  • utføre og kvalitetssikre analyser, metoder og/ eller undersøkelser som er aktuelle for masteroppgaven
  • analysere og vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger innen masteroppgavens fagfelt
  • skrive vitenskapelig og presentere forskningsresultater i henhold til gjeldende konvensjoner for biomedisinsk forskning og rapportering
  • kritisk analysere og sette sammen kunnskap fra ulike kilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende statiske og biomedisinske metoder på nye og ukjente fagområder
  • kan formidle et omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kan formidle forskningsresultater både til spesialister og allmenheten
  • viser etisk refleksjon over problemstillinger aktuelle for masteroppgaven
  • kan formulere nye forskningsspørsmål
  • kan identifisere etiske problemstillinger og handle i tråd med gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner