EPN-V2

MAHEL4200 Familiens helse - Barn 0-5 år Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of th Family - Children 0-5 years
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet fokuserer på arbeid med barn i alderen 0-5 år og deres omsorgsgivere, på befolknings-, gruppe- og individnivå. Barnets utvikling, familie/omsorgsgivere og hjem, samt andre arenaer som påvirker oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familie/omsorgsgiveres hverdag tematiseres.

    Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet vektlegges, herunder pedagogiske metoder og helsekommunikasjon.

  • Forkunnskapskrav

    Arbeidskravene fra MAHEL4100 må være godkjent for å kunne starte på emnet MAHEL4200.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor små barn og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer 
    • kan kritisk analysere og vurdere teorier om små barns fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling
    • kan kritisk vurdere betydningen av beskyttelses- og risikofaktorer som påvirker barns utvikling
    • kan gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver innenfor tilknytning og samspill
    • kan gjøre rede for betydningen av å følge opp barn som pårørende, i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
    • kan vurdere betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for små barn og deres familie/omsorgsgivere

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere barns helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
    • kan vurdere barns språkutvikling, samt henvise videre ved behov
    • kan identifisere, forebygge og avverge psykososiale belastninger i barnets miljø, blant annet i forhold til omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, og rusmisbruk
    • kan identifisere og belyse ernæringsutfordringer, samt veilede om ernæring, amming, og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
    • kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn og deres familie/omsorgsgivere
    • kan anvende relevante pedagogiske metoder og helsekommunikasjon i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
    • kan anvende kunnskap om små barns bruk av digitale medier for å iverksette tiltak ved behov

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor helsestasjonsarbeidet
    • kan analysere faglige og etiske problemstillinger i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
    • kan analysere faglige problemstillinger i samarbeid med helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til barn og deres familie/omsorgsgivere.
    • kan bidra til kultursensitiv tilnærming til barn og deres familie/omsorgsgivere
    • kan bidra til å formidle trygghet og tillit i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt eller i gruppe), seminarer, eventuelt ferdighetstrening og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
    • godkjent nettbasert ammekurs
  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: inntil 2000 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamens- og sensurordningen.

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp med HEL6210 Familiens helse - barn (0-5 år)for studenter uteksaminert 2016 - 2020.