EPN-V2

MAHEL4200 Familiens helse - Barn 0-5 år Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of th Family - Children 0-5 years
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet fokuserer på arbeid med barn i alderen 0-5 år og deres omsorgsgivere, på befolknings-, gruppe- og individnivå. Barnets utvikling, familie/omsorgsgivere og hjem, samt andre arenaer som påvirker oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familie/omsorgsgiveres hverdag tematiseres.

Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet vektlegges, herunder pedagogiske metoder og helsekommunikasjon.

Forkunnskapskrav

Arbeidskravene fra MAHEL4100 må være godkjent for å kunne starte på emnet MAHEL4200.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor små barn og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer 
  • kan kritisk analysere og vurdere teorier om små barns fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling
  • kan kritisk vurdere betydningen av beskyttelses- og risikofaktorer som påvirker barns utvikling
  • kan gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver innenfor tilknytning og samspill
  • kan gjøre rede for betydningen av å følge opp barn som pårørende, i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
  • kan vurdere betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for små barn og deres familie/omsorgsgivere

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere barns helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
  • kan vurdere barns språkutvikling, samt henvise videre ved behov
  • kan identifisere, forebygge og avverge psykososiale belastninger i barnets miljø, blant annet i forhold til omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, og rusmisbruk
  • kan identifisere og belyse ernæringsutfordringer, samt veilede om ernæring, amming, og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan anvende relevante pedagogiske metoder og helsekommunikasjon i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan anvende kunnskap om små barns bruk av digitale medier for å iverksette tiltak ved behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor helsestasjonsarbeidet
  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan analysere faglige problemstillinger i samarbeid med helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til barn og deres familie/omsorgsgivere.
  • kan bidra til kultursensitiv tilnærming til barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan bidra til å formidle trygghet og tillit i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt eller i gruppe), seminarer, eventuelt ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I det valgfrie emnet MJ4800 Vitenskapelig assistent tilknyttes studenten et forskningsprosjekt ledet av en vitenskapelig ansatt ved institutt for journalistikk og mediefag, og deltar i gjennomføringen av dette. Deltagelsen skal munne ut i en relevant faglig produksjon. Emnet kan kun tas én gang.

Undervisningsspråk er norsk.

Vurdering og eksamen

Studentene må ha fullført og bestått emnene MED4000 Medieutvikling og medieforskning, og MED4100 Innføring i forskningsmetode eller tilsvarende metodeemne, før man kan ta emnet Vitenskapelig assistent.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i utviklingen av et forskningsprosjekt
  • har spesialisert kunnskap om ulike teorier relevant for studieretningen og forskningsprosjektet
  • har avansert innsikt i kvantitative og/eller kvalitative metoder og kunnskap om hva som styrer metodevalg 

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor relevant faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
  • kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og har evnen til kritisk tenkning og refleksjon, også metodisk, rundt egen forskerrolle
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer for vern av kilder og kildemateriale

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet kompetanse til selvstendig forskningsarbeid
  • har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder

Vurderingsuttrykk

Se omtale i emneplanen

Sensorordning

Se omtale i emneplanen

Emneoverlapp

Eksamen er en individuell semesteroppgave bestående av en rapport på ca. 10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Rapporten skal inneholde følgende komponenter: Innledning, presentasjon av tema, presentasjon av arbeidsoppgave og faglig produksjon, metode, metoderefleksjoner, potensielle funn og refleksjoner over utfordringer med arbeidet. Rapporten kan også redegjøre for hvilken type publikasjon arbeidet har tatt sikte på å inngå i eller realiseres som, enten dette gjelder bidrag til publikasjoner fra prosjektet, eller som en selvstendig publikasjon (for eksempel en egen artikkel), der det er relevant.