Programplaner og emneplaner - Student
MAHEL4200 Familiens helse - Barn 0-5 år Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Health of th Family - Children 0-5 years
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på arbeid med barn i alderen 0-5 år og deres omsorgsgivere, på befolknings-, gruppe- og individnivå. Barnets utvikling, familie/omsorgsgivere og hjem, samt andre arenaer som påvirker oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familie/omsorgsgiveres hverdag tematiseres.
Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet vektlegges, herunder pedagogiske metoder og helsekommunikasjon.;
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten
- kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor små barn og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer ;
- kan kritisk analysere og vurdere teorier om;små barns;fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling
- kan kritisk vurdere betydningen av;beskyttelses- og risikofaktorer;som;påvirker;barns utvikling;
- kan gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver innenfor tilknytning og samspill
- kan gjøre rede for betydningen av å følge opp barn;som pårørende, i forbindelse med kriser, traumer og belastninger;
- kan vurdere betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt;samarbeid;for små barn og deres familie/omsorgsgivere;
Ferdigheter;
Studenten
- kan anvende relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere barns;helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov;
- kan vurdere barns språkutvikling, samt henvise videre ved behov ;
- kan identifisere, forebygge og avverge psykososiale belastninger;i barnets miljø, blant annet;i forhold til omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, og rusmisbruk;;
- kan identifisere og belyse ernæringsutfordringer, samt veilede om ernæring, amming, og vekstutvikling, og henvise videre ved behov;
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn;og;deres familie/omsorgsgivere;
- kan anvende relevante pedagogiske metoder og helsekommunikasjon i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere;
- kan anvende kunnskap om små barns bruk av digitale medier for å iverksette tiltak ved behov;
;Generell kompetanse;;
;Studenten
- kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor helsestasjonsarbeidet;
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger;i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere;
- kan analysere faglige problemstillinger i samarbeid med helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til barn;og deres familie/omsorgsgivere.;
- kan bidra til kultursensitiv tilnærming til barn og deres familie/omsorgsgivere;
- kan bidra til å formidle trygghet og tillit i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere;
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt eller i gruppe), seminarer, eventuelt ferdighetstrening og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;
- minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
- skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på maks 5 studenter med muntlig presentasjon av oppgaven
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: inntil 2000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Prosjektarbeid i kroppsøving og idrettsfag skal gi studentene inngående kunnskap om hvordan forskning på kroppsøving og idrettsfag kan gjennomføres. Emnet skal gi studentene kunnskaper om og ferdigheter i å utvikle og designe avgrensede profesjonsrelevante forskningsprosjekter. Dette innebærer kunnskaper og ferdigheter knyttet til lokalisering av relevante tema å studere, vurdering av teoretisk perspektiv, valg av forskningsmetode og forskningsetiske vurderinger. Emnet skal også gi studentene kompetanse til å drive egne prosjekter på en strukturert og analytisk måte i egen skolehverdag etter endt utdanning.
Sensorordning
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Emneoverlapp
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om hvordan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og idrettsfag
Ferdigheter
Studenten
- kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og idrettsfag til å lokalisere problemområder for utforskning
- kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere problemstillinger som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og idrettsfag
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og idrettsfag
- kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving og idrettsfag i skolen