EPN-V2

MAHEL4200 Familiens helse - Barn 0-5 år Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of th Family - Children 0-5 years
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet fokuserer på arbeid med barn i alderen 0-5 år og deres omsorgsgivere, på befolknings-, gruppe- og individnivå. Barnets utvikling, familie/omsorgsgivere og hjem, samt andre arenaer som påvirker oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familie/omsorgsgiveres hverdag tematiseres.

Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet vektlegges, herunder pedagogiske metoder og helsekommunikasjon.;

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap;

Studenten

  • kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor små barn og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer ;
  • kan kritisk analysere og vurdere teorier om;små barns;fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling
  • kan kritisk vurdere betydningen av;beskyttelses- og risikofaktorer;som;påvirker;barns utvikling;
  • kan gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver innenfor tilknytning og samspill
  • kan gjøre rede for betydningen av å følge opp barn;som pårørende, i forbindelse med kriser, traumer og belastninger;
  • kan vurdere betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt;samarbeid;for små barn og deres familie/omsorgsgivere;

Ferdigheter;

Studenten

  • kan anvende relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere barns;helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov;
  • kan vurdere barns språkutvikling, samt henvise videre ved behov ;
  • kan identifisere, forebygge og avverge psykososiale belastninger;i barnets miljø, blant annet;i forhold til omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, og rusmisbruk;;
  • kan identifisere og belyse ernæringsutfordringer, samt veilede om ernæring, amming, og vekstutvikling, og henvise videre ved behov;
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn;og;deres familie/omsorgsgivere;
  • kan anvende relevante pedagogiske metoder og helsekommunikasjon i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere;
  • kan anvende kunnskap om små barns bruk av digitale medier for å iverksette tiltak ved behov;

;Generell kompetanse;;

;Studenten

  • kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor helsestasjonsarbeidet;
  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger;i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere;
  • kan analysere faglige problemstillinger i samarbeid med helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til barn;og deres familie/omsorgsgivere.;
  • kan bidra til kultursensitiv tilnærming til barn og deres familie/omsorgsgivere;
  • kan bidra til å formidle trygghet og tillit i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere;

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt eller i gruppe), seminarer, eventuelt ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  • skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på maks 5 studenter med muntlig presentasjon av oppgaven

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: inntil 2000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer vurderer hver besvarelse. Tilsynssensor vurderer eksamensoppgaven og sensorveiledning

Emneoverlapp

;100 % overlapp med HEL6210 Familiens helse - barn (0-5 år)