EPN-V2

MAHEL4200 Familiens helse - Barn 0-5 år Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of th Family - Children 0-5 years
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet fokuserer på barn i alderen 0-5 år og deres omsorgspersoner på befolknings-, gruppe- og individnivå. Barnets utvikling, familie og hjem, samt andre arenaer som påvirker oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familiens hverdag tematiseres. Sentrale teorier og metoder, samt veiledningskompetanse som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet, vektlegges.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan kritisk vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor sped- og småbarn og deres omsorgspersoner på befolknings-, gruppe og individnivå
    • kan analysere barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling, samt risiko- og beskyttelsesfaktorer som påvirker utviklingen
    • kan kritisk vurdere ulike former for veiledning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere og anvende relevant kunnskap, teorier og metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid på befolknings-, gruppe og individnivå i arbeidet med barn 0-5 år og deres omsorgspersoner
    • kan analysere og vurdere barns generelle utvikling, faktorer som påvirker utviklingen, samt behov for videre tiltak eller henvisning
    • kan vurdere og begrunne ulike veiledningsformer og pedagogiske metoder i møte med barn og omsorgspersoner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor helsestasjonsarbeidet
    • kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen
    • kan anvende kultursensitiv tilnærming til barn og deres familier
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt eller i gruppe), seminarer, eventuelt ferdighetstrening og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
    • skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på maks 5 studenter med muntlig presentasjon av oppgaven
  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: inntil 2000 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer vurderer hver besvarelse. Tilsynssensor vurderer eksamensoppgaven og sensorveiledning

  • Emneoverlapp

    -