EPN

MAHEL4100 Folkehelsearbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health Work on Population, Group and Individual Level
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet har fokus på helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende arbeid for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere på befolknings, - gruppe- og individnivå, innenfor kommunehelsetjenesten, på helsestasjon for barn (0-5 år), i skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom (6-20 år), samt miljørettet helsevern/smittevern og flyktninghelsetjeneste. Emnet tar utgangspunkt i sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Fagområdets historie og plass i dagens samfunn er sentralt. Emnet er forankret i helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesykepleiers fagutøvelse.  Kunnskapsbasert praksis (forskning, empiri og brukerperspektiv i like deler) står sentralt i emnet. 

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere sentrale teoretiske perspektiver innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå  
  • kan kritisk reflektere over hvordan variasjon i helsekompetanse påvirker brukergruppers mestring og hvordan de forstår, vurderer og anvender helseinformasjon
  • kan gjøre rede for helsesykepleiers rolle i samfunnet
  • kan gjøre rede for samfunnets forvaltningsnivå og beslutningsprosesser som har betydning for fagutøvelsen og for det tverrsektorielle folkehelsearbeidet
  • kan kritisk vurdere ulike kulturers betydning for det helsefremmende- og forebyggende arbeidet
  • kan gjøre rede for etniske grupper og urbefolkningers rettigheter
  • kan drøfte etikk i relasjon til inkludering og likeverd

Ferdigheter 

Studenten

  • kan anvende en kunnskapsbasert tilnærming i det systematiske folkehelsearbeidet
  • kan arbeide helsefremmende og forebyggende i møte med barn, unge og deres familier inklusive flyktninghelsetjenesten
  • kan planlegge, administrere og utvikle helsesykepleietjenesten i kommunen i overensstemmelse med lover, forskrifter, rammebetingelser og lokale forhold
  • kan identifisere behov for, kartlegge, initiere og utføre smittevernarbeid, herunder barnevaksinasjonsprogrammet

Generell kompetanse  

  • kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
  • kan vurdere, samt formidle kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov, og videre utøve en kultursensitiv tilnærming i arbeidet
  • kan reflektere over etiske dilemmaer i fagutøvelsen med utgangspunkt i ulike etiske prinsipper og teorier
  • kan implementere og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse
  • kan analysere og kritisk vurdere sentrale teoretiske perspektiver innenfor epidemiologi

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  •  skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på maks 5 studenter med muntlig presentasjon av oppgaven
  • gjennomført og bestått digital flervalgstest, med tre forsøk innen en uke

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 5 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer vurderer hver besvarelse. Tilsynssensor vurderer eksamensoppgaven og sensorveiledning.  

Emneoverlapp

100 % overlapp med HEL6120 Folkehelsevitenskap og folkehelsearbeid på individ- og gruppenivå