EPN-V2

MAHEL4100 Folkehelsearbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health Work on Population, Group and Individual Level
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet tar utgangspunkt i sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Fagområdets historie og plass i dagens samfunn er sentralt. Forankring i helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesykepleiers fagutøvelse. Helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende innsats for barn, unge og deres familier på befolknings, - gruppe- og individnivå bygger på kunnskapsbasert praksis (forskning, empiri og brukerperspektiv i like deler).

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan kritisk vurdere teorier i helsefremmende og forebyggende arbeid på befolknings- , gruppe- og individnivå
    • kan drøfte helsesykepleiers funksjon og ansvarsområder samt kan identifisere profesjonens rolle i samfunnet
    • kan vurdere kunnskap om samfunnets forvaltningsnivå og beslutningsprosesser som har betydning for fagutøvelsen
    • kan analysere ulike kulturers betydning i helsefremmende- og forebyggende arbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge og kritisk vurdere fagutøvelsen i et folkehelseperspektiv
    • kan anvende relevante teorier og metoder i helsefremmende og forebyggende arbeid
    • kan finne fram til og anvende relevant kunnskap

    Generell kompetanse

    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å analysere faktorer i samfunnet som påvirker folkehelsen
    • kan analysere og vurdere kvalitetssikring i helsefremmende og forebyggendearbeid
    • kan anvende og vurdere etiske perspektiv som utgangspunkt ved kritisk refleksjon i fagutøvelsen
    • kan anvende relevante lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
    • skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på maks 5 studenter med muntlig presentasjon av oppgaven
  • Vurdering og eksamen

    Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer vurderer hver besvarelse. Tilsynssensor vurderer eksamensoppgaven og sensorveiledning.

  • Emneoverlapp

    -