Programplaner og emneplaner - Student
MAHAB4200 (Re)habilitering som kunnskapsfelt og profesjonell praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Rehabilitation as Knowledge and Practice
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav::
- Arbeidskrav 1: Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar
- Arbeidskrav 2: Levere eget tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom å kommentere medstudenters tekster.
Begge arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
Hensikten med pensumpresentasjonen er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon. Hensikten med kravet om å levere eget tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom å kommentere medstudenters tekster, er at arbeidet på dette kurset er basert på prinsippet om prosessorientert skriving, der både det å legge frem tekst og kommentere andres tekster er en del av læreprosessen. Omfanget på tekst som skal innleveres under seminarene avklares individuelt i samarbeid med faglærer, og ut fra oppgavens beskaffenhet. Det endelige resultatet er definert gjennom eksamensoppgavens omfang.
Begge arbeidskravene må være levert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Ved fravær fpga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten til erstatning for arbeidskrav 1 levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider. Arbeidskrav 2 oppfylles ved at studenten leverer inn ny versjon innen en bestemt frist. Hvis arbeidskravene ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og dermed retten til å gå opp til eksamen.
Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.
Forkunnskapskrav
Studentene kan velge mellom to typer eksamensoppgaver. Begge er individuelle.
Enten:
- En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av historiografiske eller metodiske aspekter ved mediehistorien. Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Eller:
- Et mediehistorisk forskningsarbeid (også semesteroppgave). Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurdering og eksamen
Birgitte Kjos Fonn
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet inngår i MA-graden i medieutvikling og er et av de særlig anbefalte emnene i studieretningen sakprosa ved dette masterprogrammet, men er også som regel tilgjengelig for andre studenter som finner emnet relevant. Opptakskravene er de samme som til mastergraden for øvrig.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAREH4000 Rehabilitering som kunnskap og praksis, 20 stp.