EPN-V2

MAHAB4200 (Re)habilitering som kunnskapsfelt og profesjonell praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation as Knowledge and Practice
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    (Re)habilitering som praksisfelt bygger på gjeldende lovverk og organisatoriske rammer og emnet gir en grundig innføring i det formelle rammeverket. Kunnskapsbasert praksis står sentralt og emnet gir innsikt i rehabiliteringsfeltets faglige oppbygging gjennom forskning, begrepsutvikling, politisk styring og brukermedvirkning på systemnivå. Teknologisk innovasjon i tjenestetilbudene blir diskutert som et viktig element i kvalitetsforbedring i (re)habilitering.

    Det stilles store krav til gjennomføring av kunnskapsbasert praksis og samarbeid mellom tjenestenivåer i (re)habilitering.; Emnet legger derfor stor vekt på å utvikle innsikt og ferdigheter i utvikling av (re)habilitering som et praksisfelt der samarbeid finner sted mellom profesjoner, og mellom tjenestenivåer.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering.

  • Læringsutbytte

    Undervisningsspråk: Norsk

    Formålet med emnet er å videreutvikle studentenes handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi, individuelt og i gruppe. Emnet gir et teoretisk og praktisk grunnlag for relasjonen og kommunikasjonens betydning i klinisk praksis. Praksisperiode 2 påbegynnes i dette emnet.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføreres mellom samlingene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap 

    Studenten kan

    • analysere og drøfte betydningen av kommunikasjon, relasjon og konteksten i terapeutisk samhandling
    • vurdere anvendelse av gruppebasert tilnærming og når slik behandling kan være hensiktsmessig

     Ferdigheter 

      Studenten kan

    • anvende psykomotoriske prinsipper i gruppebehandling.
    • vurdere og evaluere behandlingsprosesser og egen terapeutrolle
    • analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
    • vurdere egen rolle i tverrfaglig samarbeid

     Generell kompetanse   

    Studenten kan 

    • analysere og reflektere over kommunikasjon og interaksjon i klinisk praksis, individuelt og i gruppe   
    • analysere og kritisk drøfte relevante faglige problemstillinger knyttet til relasjon og kommunikasjon i klinisk praksis   
    • lede gruppebehandling basert på psykomotorisk fysioterapi
  • Vurdering og eksamen

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder:  

    • gjennomført gruppeveiledning av egen praksis
    • individuell journal etter gitte kriterier

      Arbeidskrav som godkjennes av faglærer: 

    • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt veiledning av egen praksis i gruppe
    • lede bevegelsesgruppe over minimum 5 ganger og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer med gruppeledelse, inntil 1200 ord
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Prosjekteksamen i gruppe på inntil 3 studenter i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 2500 ord.

    Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Vurderingsuttrykk

     Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.  

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp mot PSYFY6200 - tema: relasjon og kommunikasjon