Programplaner og emneplaner - Student
MAFYSD4400 Kvalitativ forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapiMasterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet inneholder en grunnleggende innføring i ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon, kommunikasjon og formidling av kvalitativ forskning.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
- inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
- utvikle et kvalitativt forskningsdesign
- velge og begrunne egnede forskningsmetoder
- analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
- anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
- analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleiens historiske utvikling og hva som kjennetegner sykepleie som profesjon
- kan forklare menneskets grunnleggende behov og ressurser
- kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
- kan beskrive hovedtrekk i omsorgsetikken
- kan beskrive hva som kjennetegner en etisk vanskelig situasjon
- kan beskrive sentrale etiske prinsipper som autonomi, ikke skade, velgjørenhet og rettferdighet
- kan forklare taushets- og dokumentasjonsplikten
- kan beskrive kjennetegn på empatisk kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse også overfor mennesker med ulik kulturbakgrunn
- kan gjøre rede for basale smittevernrutiner i helsetjenesten
- kan beskrive innholdet i smittevernloven og aktuelle forskrifter
- kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP) og forklare hva som inngår i sykepleierens vurderings-, handlings- og beslutningsprosess
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over en etisk vanskelig problemstilling ved å anvende SME-modellen (SME-Senter for medisinsk etikk, UiO)
- kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
- kan delta aktivt i gruppesamarbeid og ta imot veiledning og reflektere over egen rolle
- kan følge prinsipper for akademisk skriving
- kan utføre og begrunne aktuelle prosedyrer knyttet til ivaretakelsen av grunnleggende fysiologiske behov inkludert hjertelungeredning med bruk av hjertestarter
- kan bryte smittekjeden og forhindre spredning av uønskede mikrober
- kan anvende kunnskap om basale smittevernrutiner i helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om sykepleiens grunnlag
- kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring
- har grunnleggende forståelse av sykepleierens forebyggende funksjon i smittevern og hygiene i helse- og omsorgstjenesten
Hjelpemidler ved eksamen
Selvstudier, forelesninger, workshop, digitale læringsressurser, gruppearbeid, seminarer med fremlegg, og simulering og ferdighetstrening.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Vurderingsuttrykk
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Individuell oppgave, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
- Deltakelse på seminarer, 80 % tilstedeværelse av timeplanlagt aktivitet merket obligatorisk.
- Deltakelse på workshop i smittevern.
- Deltagelse på SF-enhet, 90 % tilstedeværelse av timeplanlagt aktivitet merket obligatorisk.
Sensorordning
Supervised individual written exam
- 3 hours.